ZNPK zna linie, które PLK chcą zamknąć

ZNPK zna linie, które PLK chcą zamknąć

07 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych w nieoficjalny sposób dotarł do listy linii kolejowych, które zarządca infrastruktury zamierza wyłączyć z ruchu lub przekazać samorządom. Dziś przedstawiono je na konferencji prasowej.

Fot. Adam Brzozowski

Według Rafała Milczarskiego, prezesa ZNPK, lista otrzymana w sposób nieoficjalny powinna pokrywać się lub być zbliżona dla faktycznych planów optymalizacji linii PKP PLK, które powstały w oparciu o raport firmy doradczej McKinsey.

PKP S.A. oraz PKP PLK informowały już, że wyłączonych ma być około 3 tys. z 19 tys. km linii kolejowych. Część linii zostanie przekazanych samorządom a część zostanie po prostu wyłączonych z eksploatacji.

Linie remontowane z RPO, do przekazania samorządom:

- Nr 30 Łuków – Lublin Północny, odcinek Lubartów – Lublin. Linia w trakcie modernizacji.

- Nr 35 i 219 stanowiące połączenie Olsztyn – Szczytno – lotnisko Szymany. Linia w trakcie modernizacji. Jak informuje ZNPK, inwestycję wsparł koncern Swedwood, posiadający w okolicy swój zakład i deklarujący korzystać z kolei.

Linie istotne dla pasażerów i biznesu

- Nr 40 Sokółka – Suwałki, główne połączenie kolejowe Suwałk z resztą kraju, także połączenie Augustowa. ZNPK twierdzi, że linia ta generuje duży ruch pociągów towarowych.

- Nr 181 Herby Nowe – Kępno, linia – według Rafała Milczarskiego – o wysokich parametrach eksploatacyjnych dla ruchu towarowego. Ruch pasażerski jedynie między miastami Wieluń i Wieruszów.

- 370 Zielona Góra – Żary, jedyne połączenie kolejowe miast Żary i Żagań z resztą województwa lubuskiego oraz centralną i północną Polską. Według ZNPK w zamian PKP PLK proponują ruch po nieużywanej linii w kierunku Nowej Soli.

Linie ważne dla przewozów paliw

- Nr 33, planowana do likwidacji na północ od Płocka – szlak transportowy dla produktów z Orlenu.

- Nr 34 Ostrołęka – Małkinia,  jedyne połączenie do Elektrowni Ostrołęka. W przyszłości możliwe jest przywrócenie połączeń do Ostrowi Mazowieckiej.

- 377 i 430 – dojazd do baz paliwowych w Stawianach i Barnówku

Linie obsługujące przemysł

- Nr 24, połączenie Elektrowni Bełchatów

- Nr 25, obsługa przedsiębiorstw w Opocznie, Stąporkowie (ceramika), Mielcu i Tarnobrzegu.

- 218 i 240 – obsługa przedsiębiorstw w Kwidzynie i Świeciu

Związane z obsługą przejść granicznych

Nr 31 (przejście w Siemianówce – BY), 107 (Łupków – SK), 291 (Mieroszów – CZ), linie szerokotorowe do ładowni po polskiej granicy wschodniej. Według ZNPK terminale przeładunkowe bez tych linii upadną.

Pracodawcy kolejowi oraz związki zawodowe sporządziły list otwarty, w którym domagają się zaniechania planów zamykania linii.

Mapa linii do wyłączenia z sieci PKP PLK (slajd z prezentacji ZNPK):