PKP Cargo odebrało zmodernizowane lokomotywy

PKP Cargo odebrało zmodernizowane lokomotywy

23 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo otrzymało już dwa pierwsze zmodernizowane egzemplarze lokomotyw SM48. Jedną z nich można będzie oglądać na targach TRAKO w Gdańsku.

Fot. PKP Cargo

W wyniku modernizacji PKP Cargo dysponuje nowoczesnymi lokomotywami ST48 wyposażonymi w oszczędny silnik spalinowy, prądnicę główną, kontener pneumatyczny, mikroprocesorowe systemy sterowania i diagnostyki, które spełniają wszystkie wymagania odnośnie poziomu emisji spalin, drgań, hałasu, bezpieczeństwa oraz wymogi dotyczące ergonomii i warunków pracy drużyn trakcyjnych.

Co najmniej 25 lat dalszej eksploatacji

W maju PKP CARGO podpisało z firmą NEWAG umowę na modernizację 30 szt. Lokomotyw spalinowych SM48 (TEM2). Dwie pierwsze ze zmodernizowanych lokomotyw wykonawca już przekazał PKP CARGO. Lokomotywy tej serii są podstawowymi lokomotywami sześcioosiowymi do prowadzenia ciężkiej pracy manewrowej na stacjach rozrządowych zarówno po torze normalnym, jak również torze szerokim w rejonach przygranicznych. Lokomotywy te są wykorzystywane również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.

Ponieważ PKP CARGO dysponuje pokaźną grupą lokomotyw manewrowych SM48, które cechują się solidną platformą umożliwiającą wygenerowanie znacznie większej mocy z silników trakcyjnych, o konstrukcji podatnej do przebudowy, decyzja o skierowaniu do modernizacji partii tych lokomotyw jest w pełni uzasadniona. Przewiduje się w najbliższych latach poddać łącznie ok. 50 szt. kompleksowej modernizacji w celu zagwarantowania dalszej eksploatacji na co najmniej kolejnych 25 lat.

Większa moc i mniejsze zużycie paliwa

Zakres modernizacji obejmie zwiększenie mocy lokomotywy do ponad 1500 kW, co pozwala uzyskiwać lokomotywę o uniwersalnych parametrach trakcyjnych – lokomotywę manewrową lub lokomotywę do prowadzenia pociągów towarowych, parametrami trakcyjnymi zbliżoną do lokomotyw serii ST43. Uzasadnieniem dla wdrożenia procesu modernizacji tych lokomotyw jest również konieczność skierowania do napraw głównych (P5) w najbliższych latach znacznej liczby lokomotyw tej serii. Naprawa główna tej lokomotywy bez wymiany silnika spalinowego (remotoryzacji) nie może być brana pod uwagę gdyż stopień zużycia silnika spalinowego wymaga praktycznie jego wymiany w każdym przypadku (zużycie bloku, pęknięcia skrzyni korbowej, zużycie wału korbowego). Ponadto przestarzała konstrukcja tego silnika charakteryzuje się wysokim zużyciem paliwa i oleju silnikowego, przekroczeniem norm emisji spalin, hałasu i wysokim stopniem awaryjności.