Pierwszy pociąg Express InterCity Premium (Pendolino) punktualnie o godz. 6.05 wyruszył w trasę z Krakowa do Warszawy. Do stolicy dotrze w rekordowym czasie 2h 28 minut. Na pokładzie podróżuje ponad 200 pasażerów, wśród nich ci, którzy kupili bilety w super cenie – 49 zł. Po krótkim postoju w Warszawie, pociąg ruszy w drogę do Trójmiasta i po niecałych 3h dotrze nad morze.
Wczesne godziny poranne nie odstraszyły podróżnych. Frekwencja w pierwszych pociągach wynosi około 40 proc. Wśród pasażerów na trasie Warszawa-Kraków znaleźli się również reprezentanci Polski w saneczkarstwie.
Pociągi jadą zgodnie z rozkładem, punktualnie. Pendolino na trasie Kraków-Warszawa, na odcinku między Psarami a Włoszczową, osiągnęło prędkość 200km/h. Pierwszy raz w historii Polski pociąg w ruchu planowym pojechał z taką prędkością.
Wraz ze startem nowego rozkładu jazdy, na trasy wyruszy dzisiaj 9 składów Express InterCity Premium. Pendolino połączą największe polskie miasta, oferując atrakcyjne czasy przejazdu oraz wyższy komfort podróży. To realna konkurencja dla samochodów, autobusów i samolotów.
Pociągi Express InterCity Premium kursują między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Ale nie tylko mieszkańcy największych miast będą mogli na co dzień korzystać z nowoczesnych pociągów. Na trasie Warszawa – Katowice składy zatrzymują się także we Włoszczowie oraz Sosnowcu. Jadąc ze stolicy do Wrocławia - w Częstochowie i Opolu. A w drodze z Warszawy do Gdyni – w Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku i Sopocie.
Czasy przejazdu:
- Warszawa – Gdańsk 2h 58min
- Warszawa – Wrocław 3h 42min
- Warszawa – Kraków 2h 28min
- Warszawa – Katowice 2h 34min
Pendolino to oferta na każdą kieszeń. Ceny biletów na składy Express InterCity Premium zaczynają się od 49 zł, a następnie dostępne są wysokie zniżki sięgające 30%. Oferta rabatowa sprawia, że średnia cena biletu na Pendolino jest porównywalna z cenami na pociągi kategorii Express InterCity. Ponadto obowiązują ulgi ustawowe, zatem uczniowie i studenci mogą podróżować jeszcze taniej.
Podczas podróży wszyscy pasażerowie otrzymują poczęstunek wliczony w cenę biletu - ciepły lub zimny napój, a w pierwszej klasie również przekąskę. Na pokładzie pociągu znajduje się przestrzeń barowa prowadzona przez WARS. Od dzisiaj pasażerowie mogą spróbować nowych dań.
Po 26 latach udało się przekroczyć barierę 160 km/h. Pierwszy pociąg EIP
w Polsce osiągnął 200 km/h w regularnym ruchu pasażerskim (Fot. PKP Intercity).
Mniej pociągów interRegio
Przewozy Regionalne w nowym rozkładzie zmniejszają liczbę pociągów interRegio. Od niedzieli będzie osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe i trzy połączenia sezonowe. PR zapowiadają, że wszystkie pociągi będą miały dodatkowe postoje na większej liczbie stacji. Dodatkowo dzięki wsparciu finansowemu od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w nowym rozkładzie znajdzie się 6 pociągów z Łodzi do Warszawy.
Nowością jest powrót Przewozów Regionalnych do woj. śląskiego. Dzięki podpisaniu umowy na świadczenie usług przewozowych, zawartej pomiędzy Śląskiem a PR, spółka przejmie obsługę tras: Strzelce Opolskie – Gliwice, Kędzierzyn-Koźle – Gliwice, Kędzierzyn-Koźle – Racibórz, Częstochowa – Radomsko – Łódź i Częstochowa – Kielce.
W woj. lubuskim, kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim do kursowania pociągów spółki Przewozy Regionalne wprowadzone zostały niewielkie zmiany.
Wraca połączenie kolejowe do Zakopanego
Od niedzieli powraca bezpośrednie połączenie kolejowe do Zakopanego - będą tam kursować pociągi PKP Intercity i PR. Trasa między Krakowem a Zakopanem była nieprzejezdna ze względu na budowę zbiornika wodnego Świnna Poręba. Po trwających ponad 9 miesięcy pracach przy przełożeniu linii kolejowej na odcinku Stryszów – Sucha Beskidzka przywrócona zostaje przejezdność szlaku Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane. Na odcinku 8,5 km pociągi przejadą po nowych torach wzdłuż brzegu przyszłego zbiornika wodnego oraz przez dwa mosty w Dąbrówce i w Zembrzycach.