ATR220 Pesy dla Trenitalii przejdą korektę podsystemu ETCS

ATR220 Pesy dla Trenitalii przejdą korektę podsystemu ETCS

26 października 2015 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Włoskie media informują, że pojawiły się problemy z szynobusami ATR220 bydgoskiej Pesy, eksploatowanymi przez włoską Trenitalię na turystycznie atrakcyjnej trasie Lukka - Aulla w Toskanii. W miejsce nowo uruchomionych pojazdów, które premierę miały wiosną tego roku, na szlak wyjechały stare składy wagonowe.

Fot. Aleksandra Rudzińska-Rdzanek

Według relacji m.in. la Repubblica.it, w szynobusach z Polski wystąpiła usterka systemu ETCS, czyli sygnalizacji kabinowej, która nie komunikuje się z infrastrukturą na trasie. Informacje te potwierdza producent. Według Michała Żurowskiego, rzecznika Pesy, ATR220 eksploatowany jest na jednym z najtrudniejszych we Włoszech odcinków, zwanym „przeklętą trasą”, gdzie wcześniej nie dawały sobie rady pojazdy innych producentów.

– Wystąpiły pewne problemy z niektórymi systemami odpowiadającymi za komunikację z infrastrukturą. Systemy te (czy też precyzyjnie – podsystemy) zostały dostarczone przez włoskiego dostawcę zgodnie ze strategią Pesy, realizowaną na wszystkich rynkach, polegająca na współpracy z możliwie szeroką reprezentacją miejscowych kooperantów – tłumaczy Żurowski. – Tak było też w przypadku ATR220 dla Toskanii, w których wykorzystaliśmy sprawdzone podsystemy, od lat współpracujące z tamtejszą infrastrukturą. – Okazało się jednak, że jeden z nich niekiedy nie współpracuje i wymaga korekty – dodaje.

Rzecznik bydgoskiej spółki zapewnia, że przyczyna usterki została zidentyfikowana, obecnie trwają próby urządzeń prowadzone z udziałem wszystkich stron (przewoźnik – producent pojazdów - dostawca podsystemów). Problem powinien być wkrótce rozwiązany.

Trenitalia zamówiła w Pesie 40 szynobusów. Dziś własnością włoskiego przewoźnika jest 19 pojazdów, pięć kolejnych jest w trakcie odbiorów.

Michał Żurowski podkreśla, że przewoźnik jest zadowolony z dotychczasowej eksploatacji taboru, czego dowodem były referencje Trenitalii, zgłoszone do konkursu im. inż. Nowkuńskiego, zakończonego podczas wrześniowych targów Trako w Gdańsku. Pesa otrzymała wówczas wyróżnienie.

Bydgoska spółka przypomina, że dwie generacje ATR220 (ostatnia nazwana przez Włochów „Swing”), są pierwszymi pojazdami tego typu spośród wszystkich, polskich pojazdów kolejowych, które otrzymały homologację we Włoszech.