UTK ostrzega przewoźników przed pęknięciami w wózkach Pesy

UTK ostrzega przewoźników przed pęknięciami w wózkach Pesy

22 lutego 2016 | Autor: ARR | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

19 lutego br. Urząd Transportu Kolejowego opublikował alert bezpieczeństwa w Systemie Informacji Bezpieczeństwa (SIS), zarządzanym przez Europejską Agencję Kolejową. Alert dotyczy przypadków pęknięć ram wózków tocznych typu 37AN produkcji Pesy Bydgoszcz.

Fot. Maciej Sopkiewicz

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego informuje, że stwierdzono 14 przypadków pęknięć ram wózków tocznych typu 37AN wyprodukowanych przez bydgoską firmę. Pęknięcia ramy wózka tocznego występują w okolicy wideł maźniczych od ich naroża w kierunku górnej płyty ramy na obydwu ściankach konstrukcji skrzynkowej, zamkniętej oraz w okolicy wideł maźniczych w płaszczyźnie równoległej do podłoża.

W celu aktualizacji bazy adresów e-mail, na które rozsyłane są alerty bezpieczeństwa równolegle z ich publikacją na stronie internetowej, UTK prosi wszystkich zainteresowanych o przesłanie do UTK (na adres: magdalena.siemienczuk@utk.gov.pl) informacji na temat aktualnego kontaktowego adresu e-mail w firmie, na który UTK mógłby przesyłać alerty bezpieczeństwa.

Wózki typu 37 AN zostały przebadane przez Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”, gdzie symulowano ich 30-letnią eksploatację, ale 22 grudnia 2015 r. doszło do pęknięcia ramy wózka w pojeździe SA134-011 należącym do województwa opolskiego. Z tego powodu wyłączono z ruchu wszystkie SA134 na Opolszczyźnie i zdecydowano o wymianie wózków na nowe. Wszystkie 95 dwuczłonów rodziny 218M przechodziło wzmożone kontrole wózków co 14 dni. Do połowy lutego 2016 r. wyłączono w sumie 12 zespołów. Do tego czasu m.in. Koleje Dolnośląskie wysłały do producenta dwa pojazdy (serii SA132 i SA134) celem wymiany podejrzanych o uszkodzenie wózków na nowe.