Nowosądecki Newag uroczyście przekazał Warszawskiej Kolei Dojazdowej pierwszy elektryczny zespół trakcyjny 39WE, który od ubiegłego weekendu wozi pasażerów warszawskiej aglomeracji.
Newag dostarczył w kwietniu i maju już trzy z sześciu EZT-ów. Ostatni z zamówionych pociągów zostanie dostarczony pod koniec sierpnia bieżącego roku. Umowa przewiduje również świadczenie usług utrzymaniowych w okresie 6 miesięcy od daty przekazania każdego 39WE oraz przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi utrzymania pojazdów. Wartość całego kontraktu wynosi 98 mln zł brutto (79, 8zł netto).
– To dla mnie zaszczyt, że mogę oficjalnie przekazać na ręce zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej nowy pojazd typu 39WE, z którego jesteśmy niezmiernie dumni. Wyprodukowaliśmy pojazd, który nie tylko jest komfortowy i niezawodny, ale dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych również bardzo bezpieczny – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Elektryczne zespoły trakcyjne 39WE to sześcioczłonowe pojazdy o długości 60 m składające się z 2 jednoprzestrzennych części po 3 człony każda. Każdy pojazd mieści łącznie 505 pasażerów, w tym 164 na miejscach siedzących (włączając 32 miejsca na siedzeniach uchylnych), a 16 drzwi wejściowych dla pasażerów (po 8 na stronę) ułatwia szybkie wsiadanie i wysiadanie. EZT 39WE wyposażony jest w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia system monitoringu wnętrza oraz Intercom umożliwiający kontakt z kabiną maszynisty. Wszystkie pojazdy wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych.
– WKD jest bardzo ważnym elementem ruchu aglomeracyjnego. Przypomnę, że zeszłym roku przewiozła 8 mln pasażerów, służąc również tym podróżnym, którzy doświadczyli utrudnień podczas modernizacji linii kolejowej Warszawa- Skierniewice. Jako główny właściciel WKD cały czas inwestujemy w nowoczesny tabor i ulepszamy infrastrukturę kolejki– zaznaczał Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Pojazdy 39WE są przystosowane do przewożenia osób z ograniczeniami ruchowymi, dla których wyznaczono specjalne miejsca wyposażone w uchwyty do zamocowania wózków inwalidzkich oraz rozkładane pomosty transportowe, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się, matkom z małymi dziećmi oraz rowerzystom. W pojeździe wydzielono również miejsca do przewożenia rowerów. 39WE na linii WKD pojadą z prędkością 80 km/h.
– W projektowaniu pojazdu uczestniczyło łącznie kilkadziesiąt osób. Jest to nasz autorski pociąg, złożony w 70 proc. z części, które zostały wyprodukowane w Polsce. Serce tego pociągu, czyli napęd, falowniki zostały wytworzone w Warszawie, zaś pozostałe elementy w Nowym Sączu – zaznacza Konieczek. – Sprostaliśmy dużemu wyzwaniu, które postawił przed nami zamawiający, a w szczególności dostosowalismy pojazd do specyficznych warunków na linii WKD, w tym do łuków o promieniu 22 metrów. W ten sposób przekazujemy w ręce przewoźnika bardzo wyrafinowany pociąg, który - sądząc po opiniach, jakie do nas trafiają - spełnia oczekiwania pasażerów– dodaje.