Łódź Fabryczna w liczbach

Łódź Fabryczna w liczbach

03 grudnia 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podróżni Łodzi Fabrycznej już 11 grudnia skorzystają z czterech wygodnych peronów, w tym trzech 400-metrowych i jednego liczącego 300 metrów, zlokalizowanych 16 metrów pod ziemią. Doświetli je naturalne światło dzięki wyjątkowej konstrukcji dachu ze szklanych i stalowych paneli. Na każdym peronie są 2 windy, schody ruchome, a także ułatwiające transport bagaży taśmy. Wygodną komunikację w obiekcie zapewnią w sumie 24 schody ruchome i 14 wind opisanych alfabetem Braille’a.

Fot. PKP PLK

Na dworcu powstało 12 km torów i sieci trakcyjnej, 10 km balustrad, a także ponad 9 tys. opraw oświetleniowych. Konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym ma szerokość 40 metrów. Najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku, czyli faliste kształty dachów zostały pokryte 10 tysiącami paneli, których znaczna część jest wykonana ze szkła.

Do wybudowanie obiektu wykorzystano 750 tys. m3 betonu, który wypełniłby ok. 100 tysięcy standardowych samochodów - betoniarek. 500 ton – tyle stali potrzebne było do budowy zaledwie jednego z trzech świetlików na terenie Łodzi Fabrycznej.

Oprócz tego na dworcu znajduje się 37 tys. m2 podwieszanych sufitów, 4 tys. szklanych ścian oraz 340 km kabli, które odpowiadają za prawidłowe działanie wszystkich instalacji.

Ponadto, przewoźnicy na nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna wykonali już ponad 60 jazd testowych w dzień i w nocy. Szczegółowe kontrole przeszły systemy i ponad 150 urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Stacja będzie w stanie odprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie (nawet do 200 tys. dziennie). Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.