Kto zdobędzie połączenia międzynarodowe?

Kto zdobędzie połączenia międzynarodowe?

17 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zamierza zmienić zasady organizowania i dofinansowania przewozów międzynarodowych. Od rozkładu jazdy 2015/16 za granicę pojedziemy pociągami operatora wybranego przez resort w przetargu. Być może zupełnie nowego przewoźnika na naszym rynku.

Fot. Kuba Batorowicz

Aktualnie przewozy międzynarodowe realizują PKP Intercity i Przewozy Regionalne (ten drugi przewoźnik połączenia trans graniczne). Ministerstwo Transportu ma zawarte z tymi operatorami umowy ramowe ważne do końca 2013 roku. O ile przewozy przygraniczne są już dziś finansowane prawie w całości przez samorządy wojewódzkie (z mocy ustawy o transporcie  publicznym zbiorowym), to przewozy międzynarodowe (dalekobieżne) wykonywane są dzięki środkom z budżetu państwa.

Trwają prace nad projektem Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Projekt planu zakłada stopniowe zmniejszanie dotacji do przewozów międzynarodowych, które powinny stawać się przewozami komercyjnymi (rząd skupi się na dotowaniu przewozów krajowych – międzywojewódzkich).

Zmiany za 4 lata
Zgodnie z projektem planu, narodowy przewoźnik – PKP Intercity może stracić monopol na przewozy międzynarodowe, MTBiGM planuje wybrać operatora świadczącego tego typu usługi w drodze udzielenia zamówienia publicznego. Nie nastąpi to szybko. Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, tłumaczy, że zmiana trybu wyboru operatora wymaga przestrzegania stosownych procedur zamówień publicznych oraz umożliwienia wybranemu podmiotowi dokonania zamówienia tras pociągów, w trybie ustawy o transporcie kolejowym i wydanych do niej rozporządzeń.

W związku z tym w rozkładzie jazdy pociągów edycji 2014/2015 nastąpi powierzenie wykonywania przewozów międzynarodowych na dotychczasowych zasadach, tj. poprzez bezpośrednie udzielenie zamówienia. Natomiast w odniesieniu do kolejnych rozkładów jazdy pociągów (począwszy od jego edycji 2015/16) zadania w tym zakresie realizować będzie operator wyłoniony w trybie konkurencyjnym.

Do konkursu na realizację przewozów będzie mogło stanąć wiele podmiotów, także nieobecnych dotąd na polskim rynku. Czy PKP Intercity nie obawia się wejścia na polskie tory nowej konkurencji? - Jak każdy uczestnik rynku usług obserwujemy i analizujemy działania innych podmiotów i nie tylko możemy mówić tu o innych przewoźnikach kolejowych, ale również przewoźnikach drogowych czy lotniczych. Gdyby doszło do ewentualnego postępowania na wybór operatora międzynarodowego, naszym zdaniem jesteśmy w stanie przedstawić ofertę najlepszą dla pasażera i konkurencyjną wobec innych propozycji. Niewątpliwie po naszej stronie stoi atut znajomości rynku i potrzeb pasażerów, a także doświadczenie w świadczeniu tego typu usług – komentuje Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity.

Na własne ryzyko
Obecnie PKP Intercity realizuje jedno, prestiżowe połączenie na zasadach komercyjnych: Berlin – Poznań – Warszawa (Berlin – Warszawa – Express). Zgodnie z projektem planu transportowego, w przyszłości połączenia na tej trasie realizowane będą nadal na własne ryzyko handlowe przewoźników. Dlatego, nawet jeśli PKP Intercity nie wygra przetargu na połączenia międzynarodowe w rozkładzie 2015/16, na trasie Warszawa – Berlin spółka będzie mogła pozostać.

Plan transportowy określi, na których liniach realizowane będą pasażerskie przewozy międzynarodowe o charakterze służby publicznej. Resort transportu podkreśla, że  dokładna liczba połączeń i rozkład jazdy zależeć będzie od wysokości limitu środków na dofinansowanie tych przewozów w budżecie państwa oraz od uzgodnień dokonanych z obcymi przewoźnikami przez wyłonionego w przetargu operatora.

Pociągi PKP Intercity objęte dofinansowaniem:

  • Warszawa – Amsterdam,
  • Gdynia – Berlin,
  • Kraków – Hamburg,
  • Warszawa – Villach / Austria /
  • Warszawa – Wiedeń
  • Kraków – Wiedeń
  • Warszawa – Praha
  • Kraków – Praha
  • Kraków – Budapeszt
  • Warszawa – Budapeszt
  • Wrocław – Lwów
  • Wrocław – Kijów
  • Warszawa – Kijów
  • Warszawa – Moskwa
  • Warszawa – Minsk
  • Warszawa – Sestokai / Litwa /
  • Gdynia – Kaliningrad