PKP Intercity: "dziewiątki" do naprawy

PKP Intercity: "dziewiątki" do naprawy

18 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do końca 2012 r. PKP Intercity wykona naprawy rewizyjne kolejnych 29 lokomotyw EP09. Do września remonty przeszło już 15 (14 napraw rewizyjnych i 1 naprawa główna) pojazdów.

Mateuszy Niedziela

Fundusze przeznaczone na remonty (naprawy rewizyjne i główne) lokomotyw w 2012 roku wynoszą 20,5 mln zł.

– PKP Intercity zwiększyło znacznie fundusze na remonty wagonów i lokomotyw. Inwestycje na ten cel wzrosły ze 117 mln zł rocznie w 2010 r. do 168 mln złotych w 2011 r. Liczbę planowanych napraw lokomotyw (wszystkich poziomów) zwiększono z 59 w 2011 r. do 152 w 2012 r. Liczbę napraw zestawów kołowych zwiększono w tym samym czasie z 550 do 800 – informuje prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Zakres modernizacji w ramach napraw rewizyjnych 4 poziomu, oprócz gruntownego przeglądu wszystkich elementów eksploatacyjnych, obejmuje:
- zabudowę nowych ergonomicznych pulpitów maszynisty,
- modernizację układu klimatyzacyjnego kabiny maszynisty,
- instalację urządzeń GPS/GSM,
- modernizację systemu łączności,
- wymianę przetwornicy,
- instalacje dodatkowe sprężarki zasilanej z przetwornicy,
- zabudowę dodatkowego układu osuszania powietrza,
- przygotowanie instalacji pod zabudowę urządzeń systemu sygnalizacji kabinowej LS90 i ETCS –   europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym,
- instalację nowych reflektorów.

Naprawy rewizyjne lokomotyw z serii EP09 wykonywane są co 370 000 kilometrów. PKP Intercity eksploatuje 46 lokomotyw EP09. Każda z nich ma masę ok. 80 (83,6) ton i moc 4000 KM (2920 kW). Wraz z wagonami o masie maksymalnej 500 ton, lokomotywy kursują z prędkością maksymalnej 160 km/h i obsługują między innymi połączenia z Warszawy do Katowic, Poznania, Krakowa i Wrocławia. Lokomotywy wykorzystywane przez PKP Intercity wyprodukowane zostały w latach 1986-1997. Rocznie każda z nich pokonuje ok. 240 000 km.

W 2013 r. przewoźnik planuje remonty kolejnych 18 lokomotyw EP-09.