Dokładnie 175 lat temu powstała pierwsza linia kolejowa w Rosji. Z tej okazji prezes kolei rosyjskich RŻD Władimir Jakunin odsłonił pomnik poświęcony historii rosyjskiego taboru szynowego.
Pomnik został odsłonięty na początku września na terenie Wszechrosyjskiego Instytutu Badań Transportu Kolejowego. Instytut znajduje się na terenie toru testowego w miejscowości Szczerbinka pod Moskwą.
- Przez wiele lat na naszych torach dominowały parowozy. Już wkrótce rozpocznie się era lokomotyw napędzanych turbinami gazowymi, które niebawem pojawią się na naszych torach. Bez doświadczenia zdobytego przez pokolenia inżynierów, ten postęp nie byłby możliwy. Nauka z przeszłości toruje drogę na przyszłość – powiedział podczas uroczystości Władimir Jakunin.
Fot. Michał Wójcicki
Podczas obchodów 175 rocznicy kolei w Rosji odbyła się również parada historycznych pojazdów szynowych, które w XX i na początku XXI wieku stanowiły trzon lokomotyw czasach ZSRR i obecnych. Wśród nich były parowozy, wczesne spalinowozy oraz lokomotywy o napędzi elektrycznym. Kolejny raz została pokazana Lastoczka, czyli EZT Desiro Rus wykonany przez Siemensa na zamówienie Kolei Rosyjskich.
Pierwsza linia kolejowa w Rosji została oddana do użytku w 1837 roku. Połączyła wówczas Sankt-Petersburg z Pawłowskiem przez Carskie Sioło. Konstruktorem długiej na 27 km linii był austriacki inżynier Franz Anton von Gerstner, który był jednocześnie maszynistą, podczas pierwszego przejazdu parowozem. Pomnik będący pamiątką tego wydarzenia to nieco młodszy odremontowany parowóz serii „L”. Pojazdy te były produkowane od połowy lat 50. XX wieku przez Fabrykę Lokomotyw w Kołomnej. Nazwa serii wywodzi się od nazwiska inż. Lwa Lebiediańskiego, pod którego przewodnictwem powstała konstrukcja tego pojazdu. Lokomotywy „L” były w czynnej służbie aż do 1970 roku i są uważane za jedne z najlepszych w swojej klasie.