Transport miejski Krakowski tramwaj na targach w Berlinie

Krakowski tramwaj na targach w Berlinie

28 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jeden z 24 tramwajów Bombardiera wyprodukowanych dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie był prezentowany na berlińskich targach InnoTrans. To największe targi komunikacyjne w Europie, podczas których prezentowane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w komunikacji zbiorowej na świecie.

Fot. MPK Kraków

Swoje pojazdy prezentowały tu także m.in. najwięksi producenci wagonów tramwajowych. Wśród nich była także firma Bombardier, która zdecydowała, że to właśnie tramwaj wyprodukowany dla Krakowa będzie promował ich najnowsze i najnowocześniejsze osiągnięcia. Krakowski tramwaj można było oglądać już pierwszego dnia berlińskich targów, a więc we wtorek, 18 września. Oficjalna prezentacja wagonu odbyła się w czwartek, 20 września z udziałem Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa oraz Juliana Pilszczka, prezesa MPK.

- To znakomita okazja, żeby promować Kraków i krakowską komunikację. Targi odwiedzają tysiące osób z całego świata, które na własne oczy mogą przekonać się, że tramwaj wyprodukowany dla mieszkańców Krakowa dorównuje tym jeżdżącym w Europie Zachodniej – podkreśla Pilszczek, prezes MPK.

Krakowskie MPK kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu pt. „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II”. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy. Tramwaj Bombardiera jest nowoczesnym tramwajem, który zapewni mieszkańcom Krakowa bezpieczną i komfortową podróż. Każdy wagon ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Wyróżnia je nowoczesny design zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny – m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość emisji drgań przez jadący tramwaj - w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk.

Jednocześnie budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas, który wywołuje jadący tramwaj. Każdy wagon wyposażony jest w klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaje są także wyposażone w nawiewowy system ogrzewania wnętrza wagonu. Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system "interkom" (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w każdym tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Z kolei zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł KZN „Bieżanów”: utylizacja dla PKP PLK? KZN „Bieżanów”: utylizacja dla PKP PLK?
Następny artykuł Warszawa: weekendowe utrudnienia w ruchu Warszawa: weekendowe utrudnienia w ruchu