PCC Intermodal rozbuduje terminal w Kutnie

PCC Intermodal rozbuduje terminal w Kutnie

01 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mija rok odkąd spółka PCC Intermodal uruchomiła w Kutnie nowoczesny terminal intermodalny dla rejonu centralnej Polski. W 2013 roku terminal zostanie rozbudowany, przez co zwiększą się jego moce przerobowe.

Fot. Małgorzata Starczewska

Przeładunki w Kutnie ruszyły po kilkunastu miesiącach prac inwestycyjnych i od 30. września ubiegłego roku obiekt służy rozwojowi branży intermodalnej, umożliwiając sprawną dystrybucję ładunków kontenerowych w relacji Północ-Południe i z zachodu na wschód.

Już po kilku miesiącach funkcjonowania obiektu okazało się, że data 30. września 2011 roku była jedną z najważniejszych dat w krótkiej jak dotąd, acz burzliwej historii polskiego transportu intermodalnego. Uruchomienie Terminalu Kutno miało olbrzymie znaczenie, nie tylko dla inwestora – PCC Intermodal, ale dla całej branży transportowej w Polsce. Symboliczne przecięcie wstęgi na bramie obiektu było znakiem rozpoczęcia wielkich zmian i wyznaczyło kierunek dalszym działaniom na rzecz rozwoju branży.

Dobre położenie
- Wybór Kutna, jako lokalizacji dla terminala kontenerowego był nieprzypadkowy. Zadecydowało położenie miasta w centralnej Polsce, na skrzyżowaniu głównych korytarzy i dróg transportowych. Nowoczesny obiekt terminalowy, mieści się bezpośrednio przy linii kolejowej E-20, łączącej Berlin z Warszawą i dalej Moskwą oraz w pobliżu głównej linii kolejowej Północ-Południe (nr 131), w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk, a także w pobliżu dróg krajowych i autostrad. Terminal w Kutnie to była pierwsza, tej skali, inwestycja PCC Intermodal S.A. –mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.

Budowa terminalu rozpoczęła się wiosną 2010 roku, realizacja inwestycji pierwotnierozłożona była na IV etapy. Obecnie, w związku z ogromną masą obsługiwanych w Kutnie ładunków, podjęta została decyzja o realizacji kolejnych etapów. Prace rozpoczną się w 2013 roku. Aktualne, roczne możliwości przeładunkowe obiektu to 100 000 TEU, po ukończeniu rozbudowy podwoją się.

- Sprawna obsługa wolumenów napływających do Kutna, przy zwiększonych parametrach operacyjnych będzie możliwa między innymi dlatego, że obiekt doposażony zostanie w 2 kolejne tory długości 700 metrów, powiększona zostanie jego powierzchnia operacyjna i place składowe, a oprócz 4 obecnie pracujących na terminalu maszyn przeładunkowych, przeładunki usprawni instalacja 2 suwnic bramowych – informuje  Adam Adamek, wiceprezes Intermodal.

90 tys. jednostek
Według PCC Intermodal, od pierwszego dnia pracy, możliwości składowe i przeładunkowe terminalu wykorzystywane są niemal do maksimum. Wolumen obsługiwanych ładunków od uruchomienia obiektu systematycznie wzrasta. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania, na Terminalu Kutno, obsłużonych zostało blisko 90 tys.TEU. Średnio miesięcznie w 2012 roku w Kutnie przeładowywanych jest sto kilkadziesiąt pociągów kontenerowych.

- Warto przy tej okazji spojrzeć wstecz, ilość przeładunków  na terminalu na przestrzeni ostatnich
3 lat wzrosła o 300%! Gdy w 2010 roku pracowaliśmy na tymczasowym terminalu w Krzewiu, obsłużony wolumen na koniec roku wyniósł niespełna 32 tys. TEU. W 2011 roku - pracując przez część roku w Krzewiu, a  część w Kutnie - podwoiliśmy wynik (63 718 TEU). Dziś widać wyraźnie, że 2012 rok zamkniemy, osiągając maksymalne możliwości przeładunkowe terminalu w obecnym kształcie. Rozbudowa obiektu pozwoli nam od 2013/2014 roku sprostać wyzwaniom rynku i obsługiwać jeszcze większe potoki ładunków – dodaje  Wojciech Skrzypiński, dyrektor Terminalu Kutno.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Impreza z okazji 40-lecia muzeum w Wenecji Impreza z okazji 40-lecia muzeum w Wenecji
Następny artykuł General Electric kupuje tokarkę Rafametu General Electric kupuje tokarkę Rafametu