Transport miejski NGT8 zaczyna jeździć do Nowej Huty

NGT8 zaczyna jeździć do Nowej Huty

04 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Krakowie zaprezentowano najnowszy tramwaj Bombardiera – Flexity Classic serii NGT8. Według prezydenta miasta, Jacka Majchrowskiego, to najładniejszy i najnowocześniejszy pojazd we flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Tramwaj wyjedzie na trasę już 8 października.

Fot. MPK Kraków

MPK Kraków kupiło 24 tramwaje serii NGT8 w ramach projektu unijnego Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II. Do miasta właśnie dotarło pierwszych 5 z zamówionych wagonów, w związku z czym dokonano polskiej premiery pojazdu.

Płaci Unia

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, powiedział podczas inauguracji tramwaju, że jako pierwszy przyjechał wagon, który był prezentowany na targach InnoTrans. Zdaniem prezydenta NGT8 był najładniejszym spośród wszystkich zaprezentowanych tramwajów w Berlinie.

- Jest to pierwszy z 12 wagonów, które dotrą do Krakowa przed końcem tego roku. W sumie dla MPK wyprodukowanych zostanie 24 wagonów. Ich zakup był możliwy dzięki unijnemu programowi, który sfinansuje inwestycję w 60 proc. Pierwszy NGT8 zacznie wkrótce jeździć na linii nr 14 do Nowej Huty – powiedział Majchrowski.

Nowy Flexity Classic w Krakowie. Fot. Bombardier

Kraków od dawna inwestuje w nowy tabor. Aktualnie wszystkie jeżdżące po mieście autobusy są już niskopodłowe. - Chcemy, aby połowa taboru tramwajowego składała się z pojazdów niskopodłogowych – dodał prezydent.

Jak dowiedział się Kurier Kolejowy, do Krakowa faktycznie dotarło już 5 pojazdów NGT8 - jeden - z numerem 5 - został dziś zaprezentowany w Muzeum Inżynierii Miejskiej i posłużył do przejazdu specjalnego z zaproszonymi gośćmi. Kolejne będę teraz testowane. Na linię nr 14 wyjadą z pasażerami już w poniedziałek 8 października.

Przeczytaj komentarz przedstawiciela Bombardiera na Polskę

Najdłuższy w Małopolsce

Każdy wagon nowej serii Flexity Classic Kraków (Bombardier wykonuje wagony na indywidualne zamówienie miast) ma prawie 33 metry długości, w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Wagony wyróżnia nowoczesny design zewnętrzny (opływowy kształt) oraz wewnętrzny – m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość emisji drgań przez jadący tramwaj - w efekcie spowoduje to mniejsze zużycie torowisk.

Jak informuje MPK, specjalne osłony zamontowane na podwoziu będą tłumić hałas, który wywołuje jadący tramwaj. Każdy wagon wyposażony jest w klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaje są także wyposażone w nawiewowy system ogrzewania wnętrza wagonu. Bezpieczeństwo podróżującym zapewni nowoczesny monitoring oraz system "interkom" (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju).

Podświetlane poręcze

W każdym tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Z kolei zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.

MPK Kraków posiada 50 tramwajów poprzedniej serii Bombardiera - NGT6.

Fot. Bombardier

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pijany kierowca zostawił ciągnik na torach Pijany kierowca zostawił ciągnik na torach
Następny artykuł Pierwszy krok do remontu dworca w Tucholi Pierwszy krok do remontu dworca w Tucholi