Samorząd województwa małopolskiego nie planuje obsługi przewozów kolejowych na linii nr 94 Kraków – Spytkowice – Oświęcim w rozkładzie jazdy 2012-13. Powód jest prozaiczny – brak funduszy na utrzymanie nierentownej trasy.
O tym, że z linii znikną pociągi świadczy brak relacji Kraków – Spytkowice – Oświęcim w specyfikacji przetargu na obsługę przewozów w przyszłym roku. Urząd marszałkowski potwierdza nasze przypuszczenia.
Samorząd bez wsparcia
- W wydatkach samorządu województwa na transport w 2012 roku mamy rządową dotację wysokości 21,6 mln zł, dzięki której mogliśmy utrzymać wszystkie trasy. Projekt budżetu na przyszły rok nie przewiduje wsparcia przewozów kolejowych środkami z budżetu centralnego. Z tego względu musieliśmy poszukać oszczędności. Relacja Kraków – Spytkowice – Oświęcim to jedyna relacja, z której rezygnujemy w nowym rozkładzie – tłumaczy Piotr Odorczuk, kierownik biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Wybór padł na połączenie Kraków – Spytkowice – Oświęcim, gdyż to – według urzędników - jedna z najbardziej nierentownych linii w Małopolsce. Roczny koszt utrzymania połączenia wynosi prawie 3 mln zł a pociągami jeździ tą trasą średnio od 17 do 40 osób dziennie. Pokrycie kosztów przez przychody oscylowało wokół 8-9 procent.
Pozostają busy
- Wydaje nam się, że zniknięcie pociągów nie powinno być dużym utrudnieniem dla mieszkańców miejscowości położonych między Krakowem a Oświęcimiem. Do Urzędu wpływa wiele wniosków od przewoźników autobusowych, zainteresowanych przewozami na tej trasie. Autobusy jeżdżą częściej aniżeli mogłyby jeździć pociągi, a z drugiej strony nie możemy płacić publicznymi pieniędzmi za pociągi wożące powietrze – dodaje Piotr Odorczuk.
Od 9 grudnia, czyli od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy z Krakowa do Oświęcimia będzie można dostać się pociągiem trasą przez Rudawę, Dulową, Chrzanów, Libiąż i Chełmek (linie nr 133 i 93).
Na realizację przewozów w województwie w 2013 r. samorząd przeznaczy około 70 mln zł. Jest to kwota zbliżona do tegorocznej dotacji z budżetu województwa na przewozy kolejowe.