Kolej priorytetem w strategii Dolnego Śląska

Kolej priorytetem w strategii Dolnego Śląska

09 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Głównym priorytetem Strategii Województwa Dolnośląskiego jest infrastruktura transportowa. Oprócz autostrad  i dróg ekspresowych istotne są linie kolejowe, w szczególności te o międzynarodowym znaczeniu - E30 i E59.

Fot. PKP PLK

Strategia Województwa Dolnośląskiego to dokument, który jest realnym planem rozwoju Dolnego Śląska na najbliższe lata. Precyzuje cele i kierunki rozwoju regionu do roku 2020.

Podczas wczorajszej prezentacji Strategii marszałek Rafał Jurkowlaniec podkreślał, że Dolny Śląsk jest regionem, którego potencjał pozwala stawiać sobie ambitne cele. Istniejące bogactwa naturalne umożliwiają działalność przemysłowi wydobywczemu opartemu o nowoczesne technologie. Według niego model gospodarczy regionu musi uwzględniać rozwój usług turystycznych wykorzystujących walory środowiska naturalnego i kulturowego Dolnego Śląska.

Jednym z najważniejszych założeń Strategii jest powstanie do 2020 roku tzw. Autostrady Nowej Gospodarki - czyli obszaru skupionego wokół istniejących i planowanych dróg, który stanie się miejscem dynamicznego rozwoju przemysłu opartego na najnowocześniejszych technologiach. Kluczowe znaczenie ma budowa dróg o znaczeniu ponadregionalnym: A18 (południowa jezdnia autostrady na odcinku Krzywa – Olszyna), S3 (Nowa Sól – Legnica –Lubawka) S5 (Poznań – Wrocław - Boboszów) oraz S8 (Wrocław/Magnice – Świdnica -Wałbrzych – Jelenia Góra do połączeń transgranicznych).

Oprócz dróg bardzo istotna jest modernizacja istniejącej infrastruktury kolejowej. Chodzi przede wszystkim o linie E30/CE30 (odcinek Zgorzelec – Legnica – Wrocław - Opole) oraz E59 (odcinek Wrocław – Poznań). Ta pierwsza należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Polski odcinek tej linii o długości 677 km łączy najważniejsze centra i regiony ekonomiczne południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Z kolei linia E59 biegnąca ze Świnoujścia przez Szczecin, Poznań, Wrocław do Chałupek (na granicy polsko-czeskiej) stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego z Malmö – Ystad do Pragi, Wiednia i Budapesztu. Jest to najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Linia E59 jest objęta „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), a także stanowi element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN) w skład, której wchodzą drogi i linie kolejowe, porty lotnicze, morskie, rzeczne, drogi wodne oraz terminale przeładunkowe.

Ponadto, do linii kolejowych o kluczowym znaczeniu dla Strategii Województwa Dolnośląskiego marszałek zaliczył również C59/2 (Wrocław – Kłodzko – Międzylesie), CE59 (Zielona Góra – Wrocław) oraz 274 (Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Zgorzelec) czy 137 (Legnica – Kamieniec Ząbkowicki – Nysa).

Potencjalne środki finansowe, które mogą zostać wykorzystane przez sektor publiczny na realizację Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego na lata 2013 - 2025 oszacowano łącznie na 96,4 mld zł. Daje to średnio około 7,4 mld zł rocznie, z czego 24 proc. ma zostać przeznaczone na projekty infrastrukturalne.