Transport miejski Pięciolecie Trasy Hetmańskiej w Poznaniu

Pięciolecie Trasy Hetmańskiej w Poznaniu

17 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trasę Hetmańską, łączącą ul. Głogowską z ul. 28 Czerwca ’56 otwarto na początku 1973 r. Ułatwiła ona szybki przejazd od Grunwaldu przez ul. Reymonta na Wildę i Dębiec. Wsparta na dwóch wiaduktach i moście, służyła do 2006 r., kiedy to jedną z przepraw – nad ul. Dolna Wilda – trzeba było gruntownie przebudować. Ponownie otwarto ją 17 października 2007 r.

Fot. R. Luter, MPK Poznań

Tory tramwajowe na ul. Hetmańskiej, od ul. Głogowskiej w kierunku Starołęki, zaczęto budować w 1968 roku. 30 grudnia 1972 r. gotowy odcinek przeszedł ostateczne odbiory techniczne. Z nowym rokiem nową trasą ruszyły bimby obsługujące linie 1 (Junikowo – Starołęka „Stomil”), 10 (Wilczak – Dębiec), 12 (Górczyn – Os. Warszawskie), 20 (Ogrody – Dębiec).

Jeszcze zanim trasa przez ul. Hetmańską została oddana do użytku, na nieczynnych torach nocowały wagony. Po uruchomieniu nowego połączenia, pojazdy, które nie mieściły się w zajezdni przy ul. Głogowskiej, były na noc odstawiane na ul. Przybyszewskiego. Dlatego też tramwaje linii 20, której trasa biegła właśnie w tym miejscu, po godz. 19:00 kursowały z Ogrodów objazdem przez ul. Dąbrowskiego i ul. Grunwaldzką.

Wiadukt służył mieszkańcom przez 33 lata i w 2006 roku został rozebrany, by zrobić miejsce dla nowej konstrukcji. Obecny obiekt składa się z trzech odrębnych, oddalonych od siebie o pół metra: dwóch skrajnych pasów drogowych i środkowego pasa tramwajowego. Przebudowano ponadto sieć trakcyjną i dojazdy do wiaduktów. Przed nadmiernym hałasem okolicznych mieszkańców chronią ekrany akustyczne. Zastosowane przy budowie konstrukcji belki przywędrowały do Poznania aż z Luksemburga, z największej na świecie wytwórni konstrukcji stalowych „Arcelor – Mittal”. Jak podaje inwestor Zarząd Dróg Miejskich „żywotność wiaduktu Dolna Wilda została obliczona, na podstawie użytych do budowy materiałów, na 150 lat”.

Obiekty 8-przęsłowe o konstrukcji zespolonej mają długość całkowitą wraz ze skrzydłami 155 m i łączną szerokość 31,04 m. Rozpiętości przęseł każdego z obiektów wynoszą:  15,0 m + 6 x 18,0 m + 15,0 m = 138,0 m. Na wiadukcie wykonano dwutorową nawierzchnię torowiska tramwajowego o długości 140 m.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Minkowice: zginęła na przejeździe kolejowym Minkowice: zginęła na przejeździe kolejowym
Następny artykuł O krok od zderzenia pociągów w Wielkopolsce O krok od zderzenia pociągów w Wielkopolsce