Śląskie: wyścig z czasem przed 9 grudnia

Śląskie: wyścig z czasem przed 9 grudnia

26 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Za 1,5 miesiąca Koleje Śląskie przejmą obsługę wszystkich połączeń w województwie śląskim. Spółka potrzebuje pozyskać do tego czasu około 70 pojazdów do przewozu pasażerów. I utrzymuje, że to realny plan.

Fot. Adam Brzozowski

Czasu na skompletowanie potrzebnego taboru jest niewiele, przetargi na ezety, szynobusy, lokomotywy i wagony wciąż trwają. Wyłonieni zwycięzcy będą musieli w ekspresowym tempie dostarczyć pojazdy. Adam Warzecha, rzecznik KŚ, utrzymuje, że na dziś udało się pozyskać około 50 proc. potrzebnego taboru (licząc z taborem już eksploatowanym). W sumie do obsługi połączeń w województwie potrzeba będzie około 70 pojazdów. Rzecznik zapewnia, że nie powinno być problemów ze skompletowaniem taboru i na chwilę obecną nie są rozważane scenariusze awaryjne, na wypadek, gdyby plan się nie powiódł.

50 mln zł rocznie na tabor

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zabezpieczył w tym roku na zakup taboru dla Kolei Śląskich około 50 mln zł. W planie finansowym na rok 2013 zapewniono na ten cel 54 mln zł. Część tych środków zostanie przeznaczone na sfinansowanie dzierżawy taboru, gdyż Koleje Śląskie część pojazdów chcą tym sposobem pozyskać.

Aktualnie trwa m.in. przetarg na dzierżawę dwóch ezetów dla KŚ. Duże szanse na wygraną w tym postępowaniu mają składy 14WE należące do stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej. Krystyna Pękała, prezes SKM, w rozmowie z Kurierem Kolejowym, przyznaje, że spółka jest zainteresowana tym przetargiem, ale wpierw zgodę na ewentualne wydzierżawienie ezetów musi wydać jej właściciel, czyli stołeczny samorząd.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej województwa śląskiego na 2013 rok zaplanowano na utrzymanie przewozów kolejowych 150,79 mln zł. Część środków będzie przeznaczone na pensje pracowników Kolei Śląskich. Spółka potrzebuje zatrudnić w sumie 800 osób. Nie wiadomo ilu pracowników już udało się jej zatrudnić. Adam Warzecha informuje tylko, że nabór jeszcze trwa.

Negocjacje marszałków

Trwają także negocjacje między urzędnikami samorządu województwa śląskiego i samorządów województw ościennych, w sprawie uruchamiania w 2013 r. tzw. połączeń stykowych, czyli pociągów kursujących między województwami (m.in. do Kielc, Krakowa i Opola). Według doniesień mediów, od nowego rozkładu jazdy może dochodzić do sytuacji, w których pasażerowie Kolei Śląskich będą musieli przesiadać się na granicy województw do pociągów Przewozów Regionalnych.

Tej informacji nie udaje się nam potwierdzić. Aleksandra Marzyńska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, informuje, że w części województw porozumienia weszły w fazę końcową uzgodnień. Wraz z zaakceptowaniem przez PKP PLK ostatnich zmian nanoszonych przez przewoźników do rozkładu jazdy 2012/2013 będzie znany ostateczny kształt połączeń, a tym samym wielkość pracy przewozowej, jaką każdy z przewoźników wykona na rzecz województwa ościennego.