Fitch: perspektywa ratingów KM negatywna

Fitch: perspektywa ratingów KM negatywna

03 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Agencja Fitch Ratings zmienił perspektywę ratingów Kolei Mazowieckich na negatywną i potwierdziła ratingi na poziomie ‘BBB-’. Zmiana perspektywy ratingów spółki związana jest ze zmianą perspektywy ratingów województwa mazowieckiego oraz planowanym zwiększeniem zadłużenia przewoźnika.

Fot. Marek Miłkowski

Fitch Ratings zmienił perspektywę ratingów Kolei Mazowieckich ze stabilnej na negatywną. Agencja potwierdziła długoterminowe ratingi spółki: w walucie zagranicznej ‘BBB-’, w walucie krajowej ‘BBB’ oraz rating krajowy ‘A+(pol)’. Fitch potwierdza również długoterminowy rating w walucie zagranicznej ‘BBB-’ euroobligacji na kwotę 100 mln euro wyemitowanych przez Koleje Mazowieckie Finance AB (KMF), spółkę celową należącą do KM.

Zmiana perspektywy ratingów KM spowodowane jest zmianą w dniu 2 listopada perspektywy ratingów Województwa Mazowieckiego (‘BBB+’) ze stabilnej na negatywną. Równocześnie agencja potwierdziła długoterminowe ratingi dla Województwa: w walucie zagranicznej ‘BBB+’, w walucie krajowej ‘A-’ oraz krajowy ‘AA(pol)’.

Rating powiązany z właścicielem
Ratingi KM odzwierciedlają strategiczne znaczenie spółki dla województwa, które jest jej 100 proc. właścicielem. KM są silnie powiązane z właścicielem, który decyduje o składzie zarządu spółki oraz zatwierdza jej plany inwestycyjne i finansowe. Ratingi biorą pod uwagę wzrost zadłużenia KM w latach 2013-2015 wynikający z finansowania istotnych inwestycji oraz ryzyko walutowe i refinansowania obligacji na kwotę 100 mln euro w 2016 r.

W ocenie Fitch ryzyko refinansowania obligacji jest wysokie, gdyż spółka powinna spłacić je w całości w terminie zapadalności a nie tworzy na to rezerw, gdyż planuje zrefinansowanie obligacji. Ryzyko kursowe obligacji powinno zostać zredukowane dzięki zobowiązaniu samorządu województwa do pokrycia ewentualnych strat z tytułu różnic kursowych, jak wynika z podpisanego z nim w 2012 r. porozumienia. Ratingi KM są o dwa stopnie niższe niż ratingi województwa.

Ratingi mogą zostać obniżone, gdy ratingi województwa mazowieckiego zostaną obniżone lub w wyniku osłabienia powiązań właścicielskich, w tym znacznie niższych wypłat rekompensaty niż to przewidziano w umowie ramowej.

Ratingi KM mogą zostać podniesione w przypadku zasadniczych zmian strukturalnych zwiększających gotowość województwa do wspierania spółki lub w przypadku podniesienia ratingów WM.

W 2011 r. 511 mln zł, czyli ok. 88 proc. przychodów KM pochodziło z regionalnego transportu kolejowego, w tym 212 mln zł stanowiła rekompensata samorządu. Rekompensata w 2012 r. może wynieść 235 mln zł, m.in. w związku z uruchomieniem połączeń kolejowych na lotnisko w Modlinie. Umowa ramowa z województwem obowiązuje do końca 2024 r. Warunki zawarte w umowie zapewniają spółce regularne przychody szacowane na łącznie 3,3 mld zł w latach 2012-2024.

Więcej zakupów, większe zadłużenie
Fitch prognozuje, że w związku z finansowaniem inwestycji, zadłużenie spółki może wzrosnąć o ok. 240 mln zł netto do ok. 740 mln zł na koniec 2015 r. Fitch prognozuje, że wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA pozostanie wysoki i w latach 2012-2015 będzie wynosił ponad 4,5 razy.

Wartość inwestycji KM, obejmujących zakup oraz modernizację taboru, może wynieść łącznie ok. 620 mln zł w latach 2013-2015. Spółka rozpocznie inwestycje pod warunkiem uzyskania środków unijnych, które w ok. 50 proc. sfinansują inwestycje.

Spółka wykona ok. 16,6 milionów pociągokilometrów na 15 liniach kolejowych w 2012 r. KM ma pozycję prawie monopolistyczną w pasażerskim transporcie kolejowym w województwie mazowieckim. Województwo zamieszkuje 5,3 mln osób, co stanowi 13,7 proc. populacji Polski. W wyniku zakończenia dużych inwestycji w 2011r., wiek taboru KM obniżył się znacząco do 19 lat i jest obecnie znacznie niższy od średniej wieku taboru w Polsce wynoszącej 29 lat w 2011r., dzięki czemu tabor KM zalicza się do najnowocześniejszego w Polsce.