MTBiGM: w ciągu 5. lat ERTMS na sieci TEN-T

MTBiGM: w ciągu 5. lat ERTMS na sieci TEN-T

06 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało i przekazało Komisji Europejskiej informację dotyczącą krajowych działań w zakresie inteligentnych systemów transportowych (ITS) na następne pięć lat. Plany resortu m.in. zakładają, że w tym czasie wdrożony zostanie system ERTMS na głównych korytarzach transportowych TEN-T.

Fot. Rafał Wilgusiak

Ministerstwo publikując ten dokument ma nadzieję, że będzie on służył wymianie informacji, doświadczeń i rozpowszechnianiu dobrych praktyk w zakresie działań związanych z wdrażaniem inteligentnych systemów transportowych. Dlatego MTBiGM zachęca, również inne podmioty, do przekazywania propozycji bieżących uzupełnień do Informacji oraz wniosków, sugestii, a także pomysłów form współpracy.

Bezpośrednie odniesienie do poszczególnych zastosowań ITS w transporcie określa  projekt Strategii Rozwoju Transportu.  SRT anonsuje przede wszystkim rozbudowę elektronicznego systemu poboru opłat, budowę Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem oraz szerokie zastosowanie ITS do zarządzania systemem transportowym. Strategia ta stanowić będzie podstawę dla  szczegółowych  programów i planów wdrożeniowych.

Realizowane działania  powinny  jednocześnie:

  • pozwalać na zintegrowanie poszczególnych gałęzi transportu,
  • wpływać na optymalizację ruchu i zarządzania infrastrukturą,
  • skutkować lepszą obsługą informacyjną użytkowników usług transportowych,
  • przekładać się na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu,
  • ograniczać negatywny wpływ transportu na środowisko i klimat, poprawić jego efektywność  energetyczną,
  • łagodzić negatywne skutki zmian klimatu oddziałujące na infrastrukturę i działalność
  • transportową, przyczyniać się do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu.

W transporcie kolejowym planuje się następujące działania wdrożeniowe:

  1. Wdrożenie zunifikowanego systemu telematycznego w zakresie przewozów towarowych poprzez wdrożenie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych - TSI TAF na głównych kolejowych korytarzach transportowych TEN-T,
  2. Wdrożenie zunifikowanego systemu telematycznego w zakresie przewozów pasażerskich poprzez wdrożenie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów pasażerskich transeuropejskiego systemu kolei  - TSI  TAP na głównych kolejowych korytarzach transportowych TEN-T wraz ze stworzeniem interfejsów rozszerzających jego funkcjonalność na inne środki transportu,
  3. Rozszerzenie funkcjonalności Systemu Konstrukcji Rozkładu Jazdy – SKR,
  4. Wdrożenie systemu ERTMS na głównych korytarzach transportowych TEN-T.


Odcinki kolejowej sieci TEN-T w Polsce