PKP LHS szlifuje tory

PKP LHS szlifuje tory

09 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ramach porozumienia, które zostało podpisane 5 października 2012 roku pomiędzy PKP LHS a Roztoczańskim Parkiem Narodowym, spółka kolejowa podjęła działania na rzecz minimalizowania wpływu linii LHS na przyrodę parku. W dniach 6-8 listopada br. przeprowadzono szlifowanie toru, polegające na wyrównaniu powierzchni główki szyn w celu zmniejszenia poziomu hałasu przejeżdżających pociągów LHS.

Fot. PKP LHS

Przedstawiciele Roztoczańskiego Parku Narodowego podkreślają, że podpisane porozumienia o współpracy otwiera nową, lepszą jakość we wzajemnych relacjach pomiędzy parkiem a PKP LHS.

- Jak widać, na efekty działań zapisanych w porozumieniu nie trzeba było długo czekać – akcentuje wicedyrektor parku Tadeusz Grabowski.

Reprofilacja szyn miała miejsce na całej długości przebiegu szerokiego toru (1520 mm) przez teren parku i dodatkowo przez jego otulinę. Łącznie 12 km toru bezstykowego zostało poddanych obróbce frezowania i szlifowania powierzchni główki szyn. Dwukrotną reprofilację przeprowadzono na odcinku biegnącym ściśle przez teren parku w celu likwidacji pozostałych w szynie wybuksowań, mikropęknięć, nierówności w planie i profilu szyny.

- Z technologicznego punktu widzenia to najlepsza metoda przywracająca parametry techniczne szyny, pozwalające na lepsze przyleganie obręczy koła do główki szyny. W trakcie eksploatacji szyna ulega zużyciu czyli deformacji, dlatego zabiegi naprawcze są wskazane dla poprawy jakości toru. Reprofilacja szyn do głębokości jej zużycia wpływa bezpośrednio na obniżenie poziomu hałasu pociągów. To jak jazda po nowej nawierzchni drogi asfaltowej, cicho, spokojnie i bezpieczniej – podkreśla naczelnik Wydziału Infrastruktury w PKP LHS Czesław Czuk.

To druga taka akcja na linii LHS. W zeszłym roku szlifowanie toru spółka PKP LHS przeprowadziła w obszarze miasta Wolbrom. Pomiary hałasu wykonane po reprofilacji główki szyn w tym rejonie wskazały zmniejszenie hałasu o 3 decybele w porze dziennej i 4 decybele w porze nocnej.

- Frezowanie i szlifowanie szyn na odcinku linii LHS, biegnącym przez Roztoczański Park Narodowy i jego otulinę, jest świadomym i konkretnym działaniem spółki, zmierzającym do minimalizowania wpływu szerokiego toru na cenny przyrodniczo obszar, jakim jest park narodowy. Współpraca z RPN jest wpisana w naszą koncepcję odpowiedzialnego biznesu, dlatego tę akcję potraktowaliśmy priorytetowo – informuje prezes zarządu PKP LHS Zbigniew Tracichleb.

Reprofilację dwudrogową frezarką torową typu SF02-FS Truck przeprowadziła firma Karya Lublin. Jak podaje wykonawca, to pierwsza taka maszyna w Polsce i jedna z czterech na świecie.