Obecnie PKP S.A. ma większościowe udziały lub jest właścicielem 100 proc. akcji w 20 różnych spółkach. W 2015 r. ma ich pozostać pięć, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Intercity, PKP LHS oraz 51 proc. akcji PKP Cargo, a do tego spółka turystyczna Natura Tour - informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Sprzedaż udziałów ma być receptą na wyjście z gigantycznego długu, który wynosi obecnie 4,3 mld zł. Prywatyzacja nie pokryje jednak całej wymienionej kwoty. Pozostałą część PKP S.A. zamierzają pozyskać z emisji euroobligacji i sprzedaży nieruchomości. Tak wynika z założeń strategii PKP na lata 2012–2015.
Prywatyzacja spółek kontrolowanych przez Polskie Koleje Państwowe ma się rozpocząć od sprzedaży Polskich Kolei Linowych. Przychód ze sprzedaży PKL przyniesie ok. 200 mln zł. W tym roku ma zostać sfinalizowana również sprzedaż udziałów w Kolejowym Szpitalu Uzdrowiskowym w Ciechocinku.
Największy zastrzyk finansowy ma pochodzić z planowanej na przyszły rok prywatyzacji przez giełdę PKP Cargo, drugiego w Europie (po DB Schenker) towarowego przewoźnika kolejowego. Z informacji „DGP” wynika, że ze zbycia w ofercie publicznej 50 proc. minus jednej akcji PKP spodziewają się prawie 1,5 mld zł wpływów. Pakiet większościowy PKP Cargo pozostanie w posiadaniu PKP S.A.
Drugą spółką, z której pochodzić będzie najwięcej wpływów (ok. 800 mln zł) ma być PKP Energetyka. Jej sprzedaż ma się odbyć w trybie negocjacji. Przewiduje się, że w tym czasie zostanie podpisana umowa na sprzedaż TK Telekom za blisko 450 mln zł. W połowie przyszłego roku pod młotek pójdzie też PKP Informatyka. Transakcję ma poprzedzić analiza pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa IT dla zarządzania infrastrukturą kolejową.
Z kolei, na zasadzie odpłatnego przeniesienie udziałów do końca 2013 r. Szybką Kolej Miejską w Trójmieście ma przejąć województwo pomorskie. Kolej pozbędzie się też spółki CS Szkolenie i Doradztwo. Nastąpi konsolidacja niektórych firm - Kolejowe Zakłady Łączności ma wchłonąć PKP Informatyka a Zakład Usług Taborowych „Remtrak” - PKP Intercity.
Sprzedane mają być też trzy spółki celowe odpowiadające za dworce, których PKP S.A. jest współwłaścicielem.