Dziś, 14 listopada 2012 r. z Małaszewicz na wschodniej granicy Polski wyruszy pociąg PKP Cargo z nadanymi kilkanaście dni temu w Chinach kontenerami z elektroniką. Ładunek trafi wkrótce do odbiorcy z Niemiec - po raz pierwszy na podstawie wspólnych dokumentów przewozowych CIM/SMGS
Pociąg z 43 kontenerami wypełnionymi elektroniką wyruszył z Chin 26 października. Do granicy polskiej dotarł 13 listopada. Pokonał więc trasę niemal dziesięciu tysięcy kilometrów przez Chiny, Kazachstan, Rosję oraz Białoruś w ciągu 18 dni. To znacznie krócej, niż gdyby kontenery zostały wysłane do Europy droga morską.
W Polsce, w należącym do PKP CARGO Centrum Logistycznym Małaszewicze, kontenery zostały przeładowane z wagonów z toru szerokiego 1520mm na wagony operujące na torach o szerokości 1435mm (taka szerokość jest w Polsce). 14 listopada w godzinach popołudniowych pociąg prowadzony przez lokomotywę z logo PKP CARGO wyjedzie do Niemiec. Od granicy polskiej do odbiorcy w miejscowości Rheinhausen w Niemczech przewóz będzie realizowany przez niemieckiego przewoźnika narodowego.
To drugi pilotażowy przewóz bezpośredniego pociągu kontenerowego z Chin do odbiorców w Europie Zachodniej realizowany przez PKP CARGO. Pierwszy taki pociąg PKP CARGO obsługiwało pod koniec września tego roku. W przeciwieństwie do wrześniowego transportu obecnie pociąg został nadany na podstawie wspólnego listu przewozowego CIM/SMGS, czyli wspólnego dokumentu przewozowego dla obu systemów prawnych- zarówno CIM jak i SMGS.
Jest to kolejny istotny krok na drodze do interoperacyjności kolei, czyli likwidowania barier prawnych, organizacyjnych i technicznych, w celu zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów między kolejami z różnych krajów.