Trwa modernizacja linii Kraków - Rzeszów

Trwa modernizacja linii Kraków - Rzeszów

16 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dzięki modernizacji linii kolejowej łączącej Kraków z Rzeszowem podróż pociągiem między tymi miastami będzie trwała około półtorej godziny. Pociągi dzięki inwestycji rozwiną wyższą prędkość niż dotąd, a pasażerowie skorzystają z odnowionych przystanków i stacji. Prace potrwają do połowy 2015 r.

Fot. Dominik Skudlarski

Całego odcinka nie da się wyremontować zgodnie z wcześniejszymi założeniami, czyli do końca 2014 r. głównie z uwagi na kłopoty finansowe jednego z wykonawców, Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Do tej pory na całej modernizowanej trasie udało się wykonać tylko ok. 15 proc. planowanych prac budowlanych.

Modernizacja linii kolejowej łączącej stolice Małopolski i Podkarpacia pozwoli na podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h.

Łączna długość modernizowanych odcinków wynosi 138,7 km. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torów na 16 stacjach. Wszystkie przystanki na tej trasie zostaną przebudowane, podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem. Wybudowany zostanie również nowy przystanek -  Dębica Wschodnia.

Modernizacja wiąże się również z przebudową i budową 138 wiaduktów, mostów i estakad.  Zlikwidowanych zostanie 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zostaną zamontowane nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 nowy przejazd. Gruntownej przebudowie zostaną poddane także urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjne. W całości zostanie wymieniona sieć trakcyjna nad torami. W ramach projektu założono też budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie do ich potrzeb łącznie 44 mostów, wiaduktów i przepustów.

Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E30, która jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego. Ma on swój początek  Dreźnie, dalej biegnie na wschód do przejścia granicznego  Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki  na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę, do  Lwowa i Kijowa, a podwyższenie jego parametrów będzie korzystne z punktu widzenia gospodarczego regionu.

Prowadzone prace umożliwią również skrócenie czasu przejazdu na pozostałych trasach łączących Rzeszów z innymi ważnymi aglomeracjami, w tym z Warszawą.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą obecnie roboty modernizacyjne na odcinkach o łącznej  długości około 70 km. Wykonano już przebudowę torów na posterunku odgałęźnym Rudzice oraz na szlakach: Tarnów – Wola Rzędzińska tor nr 1, Czarna Tarnowska – Grabiny tor nr 2, Dębica – Ropczyce tor nr 1 oraz Trzciana – Rudna Wielka tor nr 1 i 2. Dokonano częściowej przebudowy układów torowych na stacjach: Wola Rzędzińska i Dębica. Obecnie trwają prace  w 16 lokalizacjach: Kłaj, Kłaj – Bochnia, Bochnia, Bochnia – Brzesko Okocim, Biadoliny, Biadoliny – Bogumiłowice, Bogumiłowice, Tarnów Mościce - Tarnów, Tarnów – Wola Rzędzińska, Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska – Grabiny, Dębica, Dębica – Ropczyce, Ropczyce, Rudna Wielka i Rudna Wielka – Rzeszów.