Z ETCS szybciej i bezpieczniej na CMK

Z ETCS szybciej i bezpieczniej na CMK

21 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wdrożenie technologii ETCS zabudowanej na Centralnej Magistrali Kolejowej, która umożliwi pociągom udającym się z Warszawy na południe Polski jeździć z prędkością 200 km/h, wchodzi w decydują fazę. Ostatnie testy systemu przebiegły pomyślnie. PKP Polskie Linie Kolejowe muszą jeszcze otrzymać odpowiednie certyfikaty i świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.

Fot. PKP PLK

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), czyli trasa łącząca Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem, po której poruszają się pociągi jadące ze stolicy do Katowic czy do Krakowa będzie pierwszą linią w Polsce wyposażoną w europejski system ETCS. Zakończenie realizacji projektu na CMK jest  przewidziane na czwarty kwartał 2013 r.

W 2014 r. z systemu będą korzystać składy zespołowe Pendolino. Już teraz PKP Intercity wyposaża swoje lokomotywy w urządzenia pozwalające na skorzystanie z tej technologii. 

Według oceny ekspertów, testy, zarówno na odcinku Grodzisk Mazowiecki  – Olszamowice, jak i Olszamowice – Zawiercie, potwierdziły poprawność projektu i zabudowy przytorowej części podsystemu ETCS poziomu 1. – Testy systemu przebiegły pomyślnie. Po CMK będą mogły jeździć pociągi z prędkością powyżej 160 km/h, kiedy system otrzyma europejski certyfikat zgodności  podsystemu oraz świadectwo dopuszczenia do eksploatacji – mówi Wiktor Olszewski, zastępca dyrektora projektu z PKP PLK odpowiedzialny za montaż systemu ETCS na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Testy działania systemu ETCS na fragmencie CMK z Grodziska Mazowieckiego do Olszamowic odbyły się między 5 a 12 listopada 2012 r. Polegały one na weryfikacji poprawności współpracy między urządzeniami umieszczonymi przy torach a lokomotywą EU44 „Husarz” należącą do PKP Intercity, wyposażoną w urządzenia odbiorcze. Podczas testów lokomotywa poruszała się z prędkością 160km/h.

W testach, oprócz wykonawcy robót konsorcjum Thales, brali udział przedstawiciele PKP PLK, Inżyniera Projektu Mott MacDonald oraz jednostki notyfikowanej konsorcjum Arsenal i Instytut Kolejnictwa.

Inwestycja jest współfinansowana w 50 proc. przez Unię Europejską w ramach funduszu Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T).