PKP IC: 6 ofert na 150 wagonów

PKP IC: 6 ofert na 150 wagonów

28 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity otworzyło koperty w przetargu na modernizację 150 wagonów. To największy przetarg w historii przewoźnika. Zamawiane wagony wartości 390 mln zł będą kursowały na trasie Przemyśl – Szczecin.

Fot. Robert Wołczyk

Całość zamówienia została podzielona na siedem części. Oferty złożyło 8 firm, z czego 4 w dwóch konsorcjach, czyli w przetargu bierze udział 6 podmiotów:

  • PESA Bydgoszcz S.A. i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" S.A.,
  • JANOZA CZ, s.r.o  Praga,
  • H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych,
  • PARS NOWA A. S. Republika Czeska,
  • Tabor Szynowy Opole i METCHEM A. Świerczek
  • NEWAG S.A.

Na początku września br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację 150 pasażerskich wagonów, które będą jeździć w składach pociągów TLK kursujących pomiędzy Szczecinem a Przemyślem. Do przetargu zgłosiło się w sumie sześć podmiotów – cztery z Polski i dwa z Czech. Firmy, które wygrają, będą miały 24 miesiące na realizację zlecenia.  Kryterium wyboru najkorzystniejszych ofert stanowi cena. Obecnie komisja sprawdza złożone oferty pod względem formalnym.

Dzięki modernizacji, do dyspozycji pasażerów oddanych zostanie w sumie:
1) 30 przedziałowych pasażerskich wagonów 1 klasy 
2) 35 przedziałowych pasażerskich wagonów 2 klasy oraz 8 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy
3) 17 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy
4) 18 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy
5) 20 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 1 klasy
6) 10 pasażerskich wagonów sypialnych
7) 2 pasażerskie wagony z miejscami do leżenia oraz 10 przedziałowych pasażerskich wagonów 2 klasy

PKP Intercity wymaga  dostosowania wagonów do prędkości 160 km/h. Będzie to docelowo maksymalna prędkość na zmodernizowanych liniach kolejowych E-30 (fragment Wrocław –Katowice – Kraków ) i E-59 (fragment Wrocław – Poznań – Szczecin), z jaką będą mogły poruszać się pociągi.

Projekt, stanowi kontynuację realizowanej od lipca br. inwestycji pt. „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin” nr.  POIiŚ 7.1 – 50, w ramach której modernizowanych jest już 68 wagonów pasażerskich. Dzięki temu do 2015 roku relacja Przemyśl – Szczecin będzie w sposób kompleksowy obsługiwana pociągami TLK zestawionymi z wagonów całkowicie zmodernizowanych. Skorzystają na tym również

pasażerowie z  m. in. z Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Poznania. PKP Intercity przewiduje, że cały projekt zostanie zrealizowany do 2015 roku.

- To już drugi projekt modernizacji wagonów, które mają kursować na linii Przemyśl - Szczecin. Wagony z pierwszego z nich, obejmującego 68 sztuk, wyjadą na tory już na początku 2013 roku. Nowe wagony to nowa jakość dla pasażerów, oferujące najwyższy komfort podróży, w większości przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP IC planuje wydać około 4 mld zł do 2015 roku - mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity SA.
   
Aby sfinansować projekt przewoźnik wystąpi o środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Tym samym projekt modernizacji 150 wagonów pasażerskich dołączy do listy projektów taborowych, dla których Intercity wykorzystuje lub stara się o środki unijne.