Ezety PKP IC będą wyposażone w ETCS!

Ezety PKP IC będą wyposażone w ETCS!

29 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity wkrótce ogłosi przetarg na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy te, podobnie jak zamówione składy Pendolino, będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Fot. Adam Brzozowski

ETCS to element wdrażanego w UE systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS). Mówiąc o zaletach ETCS można w dużym uproszczeniu stwierdzić, że dzięki niemu pociągi będą jeździć szybciej i bezpieczniej. Maszyniście nie będą kierowali się wskazaniami semaforów – komunikaty zarządcy infrastruktury będą wyświetlane na pulpicie sterowniczym pojazdu.

Aktualnie ETCS poziomu drugiego  jest dopiero wdrażany na pilotażowym odcinku linii E 30 (Legnica – Bielawa) a pierwszą linią z ETCS poziomu pierwszego będzie Centralna Magistrala Kolejowa. Pendolino zaczną jeździć po CMK z prędkością 200 km/h w rozkładzie 2013-14. W dalszej kolejności ETCS zagości m.in. na linii nr 1, na odcinku Łódź – Warszawa.

Polski tabor jeszcze nie jest wyposażony w system ETCS. PKP Intercity mają zaledwie jedną lokomotywę Husarz, która może jeździć po CMK 200 km/h. Przewoźnik zainstaluje ETCS w kolejnych  9 Husarzach. W ETCS stopnia drugiego będą fabrycznie wyposażone składy Pendolino z Alstomu (pierwszy przyjedzie na testy w połowie 2013 r.).

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, poinformował nas, że w system ETCS będą wyposażone także elektryczne zespoły trakcyjne, które spółka zamierza kupić w przygotowywanym przetargu. Przypomnijmy: jeszcze w tym roku rozpocznie się postępowanie na zakup 20 EZT. Pojazdy te mają być skierowane na trasy Warszawa – Olsztyn, Warszawa - Kraków (przez Radom i Kielce), Warszawa – Poznań - Szczecin i Katowice - Gdynia (przez Częstochowę, Łódź, Toruń i Bydgoszcz). Dlaczego właśnie ezety mają mieć ETCS, skoro trasy ich przejazdu nie będą w całości wyposażone w ten system?

- Elektryczne zespoły trakcyjne będą miały ETCS poziomu 2. Dzięki niemu będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h bez konieczności zabierania na pokład drugiego maszynisty. Możliwości ETCS będą wykorzystane w przyszłości na linii Warszawa – Poznań, co znacznie skróci czas przejazdu naszych pociągów do Szczecina. Wszystkie nowe, kupowane pojazdy planujemy wyposażać już w ETCS – tłumaczy Malinowski.