Warszawa Zachodnia - coraz bliżej raju

Warszawa Zachodnia - coraz bliżej raju

30 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Znamy już harmonogram prac w ramach projektu budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia oraz ekologicznego kompleksu biurowców West Station. Niewielki budynek dworca kolejowego wraz z wyposażeniem i infrastrukturą będzie kosztować 1,5 mln euro.

Wiz. HB Reavis

Budynek nowego dworca ma stanąć w Alejach Jerozolimskich, a nie, jak obecnie, od strony ul. Tunelowej. Pasażerowie będą mogli się dostać na dworzec zarówno z podziemnego tunelu, jak i przejściem naziemnym. 

- To będzie bardzo nowoczesny obiekt, spełniający standardy, których oczekują nasi pasażerowie – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu Grupy PKP. -  Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców, zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę. A udane przedsięwzięcia w Poznaniu i Katowicach pozwalają śmiało sądzić, że również nowoczesna  Warszawa Zachodnia przywita podróżnych już w 2015 roku.

Piotr Ciżkowicz podkreśla, że spółka jest często niesłusznie oskarżana o fatalny stan terenów przy dworcu PKS, bo nie należą one do PKP.  

Nowoczesność i luksus

Stanislav Frňka, CEO HB REAVIS Poland przyznaje, że nowy dworzec Warszawa Zachodnia wraz z kompleksem biurowym West Station jest dla inwestora jednym z kluczowych projektów w Polsce.  

- Poza tym, bardzo istotne jest również to, że jest to nowy dworzec, a nie rekonstrukcja starego – podkreśla Stanislav Frňka. – Nie bez znaczenia jest również lokalizacja obiektu. Dla mnie jako obcokrajowca ta obecna jest zdecydowanie lepsza od poprzedniej.

Nowy budynek dworca będzie bardzo nowoczesny i przystosowany dla osób mających problem z poruszaniem się oraz niewidomych, będzie wyposażony w windy, klimatyzację i monitoring. Na terenie kompleksu znajdzie się również pięć kas biletowych, punkty usługowe i gastronomiczne. HB Reavis zbuduje również dodatkowe 250 metrów ścieżki rowerowej, łączącej istniejącą trasę z dworcem.

Ekologia dla pracowników

Natomiast kompleks biurowców ma mieć 65 tys. m2 powierzchni, w którym przewidziano miejsce dla 5 tys. pracowników. Jak twierdzi jeden z autorów projektu Andrzej Bąkowski z Biura Projektowego FS&P ARCUS, połączenie części biurowej z kolejową ma zwiększyć atrakcyjność tej pierwszej.  

Co interesujące, ma to być pierwszy z Polsce budynek, który uzyskał wysoki poziom certyfikacji BREEAM.

- Poziom certyfikacji „Excellent” jest szacowany na 70 proc. – mówi Piotr Mokrzański, asesor Go4Energy. – Natomiast nasz budynek uzyskał nawet więcej, bo niemal 75 proc.

Co to w rzeczywistości oznacza? Wszystko z troski inwestora o zdrowie i samopoczucie pracowników: ograniczenie zużycia wody, gospodarowanie odpadami, ograniczenie zanieczyszczenia hałasem, regulowane oświetlenie i klimatyzacja, przyjazne farby i lakiery itp.

Ekologiczne zastosowania mają przede wszystkim zwiększyć wydajność pracowników, zmniejszyć absencję chorobową, co przyczyni się do osiągnięcia niższych kosztów operacyjnych i lepszych przepływów finansowych.

Kiedy finał?

Inwestycja uzyskała już pozytywną opinię środowiskową, natomiast pod koniec II kwartału 2013 roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, aby w I kwartale 2014 roku rozpocząć I etap inwestycji. W I kwartale 2015 roku ma zostać oddany dworzec, a rok po jego uruchomieniu pierwszy z dwóch budynków biurowych. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na I kwartał 2018 roku.

Jak informuje Piotr Ciżkowicz, PKP ma 26,68 proc. udziałów w całym przedsięwzięciu. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego inwestor będzie odkupywał od spółki udziały. Pieniądze uzyskane z ich sprzedaży PKP zamierza przeznaczyć m.in. na utrzymanie innych dworców kolejowych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Świąteczne „Na Przejazd” Świąteczne „Na Przejazd”
Następny artykuł Rekord przewozów pasażerskich w październiku Rekord przewozów pasażerskich w październiku