Stolica: zagrożony wspólny bilet ZTM i WKD

Stolica: zagrożony wspólny bilet ZTM i WKD

03 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Władze podwarszawskiej gminy Michałowice nie wyraziły zgody na finansowanie na odpowiednim poziomie funkcjonowania Wspólnego Biletu ZTM-WKD. Dlatego, od początku stycznia przyszłego roku, bilety ZTM nie będą honorowane w pociągach WKD na odcinku Salomea – Opacz.

Fot. arch. WKD

Zarząd Transportu Miejskiego podjął jednak rozmowy z zarządem WKD o wprowadzeniu w pociągach tej linii wspólnej oferty taryfowej według tzw. „wariantu łomiankowskiego”.

Władze Michałowic nie wyraziły zgody na zwiększenie wysokości dopłat do funkcjonowania Wspólnego Biletu na odcinku Salomea – Opacz. Zwiększenie wysokości udziału gminy w kosztach wynika wprost ze zwiększenia stawki za pociągokilometr, jaka ma obowiązywać w rozliczeniach między ZTM i WKD. Przewoźnik ponosi większe koszty, gdyż sukcesywnie poprawia komfort przejazdu poprzez zakupy nowego taboru oraz modernizację infrastruktury.

ZTM prowadzi także rozmowy z władzami Grodziska Mazowieckiego, gdyż nowa oferta taryfowa mogłaby obowiązywać na odcinku od tego miasta aż do Warszawy.

Dla przypomnienia – „bilet łomiankowski” to wspólna oferta ZTM i Komunikacji Miejskiej Łomianki. Pasażerowie KMŁ, którzy wykupią specjalny bilet długookresowy ważny w autobusach tego przewoźnika, mogą również na jego podstawie podróżować środkami komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM na obszarze całej pierwszej strefy taryfowej. Ponadto wszystkie bilety ZTM (z wyłączeniem biletów czasowych) są honorowane w autobusach KMŁ na odcinku trasy w granicach Warszawy.

W przypadku pociągów WKD to rozwiązanie, które zostało już wstępnie zaakceptowane przez zarząd spółki, wyglądałoby następująco:

  • w ofercie przewoźnika pojawiłby się nowy bilet miesięczny ważny od Grodziska Mazowieckiego;
  • jego cena byłaby sumą biletu długookresowego WKD na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Salomea i biletu ZTM ważnego tylko w pierwszej strefie,  pomniejszoną o wysokość dopłat ze strony samorządów leżących wzdłuż linii;
  • w pociągach WKD na odcinku Warszawa Śródmieście – Warszawa Salomea honorowane byłyby w dalszym ciągu bilety ZTM od dobowego wzwyż.

Wprowadzenie nowej oferty – rozszerzenie zasięgu Wspólnego Biletu aż do Grodziska Mazowieckiego – byłoby korzystne dla pasażerów. Przewoźnik otrzymywałby refundację kosztów z tytułu honorowania biletów z ulgami ustawowymi. Wprowadzony zostałby również znacznie prostszy i bardziej przejrzysty, oczekiwany przez gminy system rozliczeń – w zależności od liczby pasażerów a nie wykonanych pociągokilometrów.