Balczun: zmodernizujemy lokomotywy ET22

Balczun: zmodernizujemy lokomotywy ET22

12 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Największy w Polsce kolejowy przewoźnik towarowy planuje w przyszłym roku rozpocząć modernizację wysłużonych lokomotyw elektrycznych. - Zamierzamy we własnym zakresie zmodernizować lokomotywy serii ET22 – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. W przyszłym roku spółka zamierza utrzymać pozycję lidera na rynku przewozów towarowych.

Fot. Kamil Piotrowski

Modernizacja taboru we własnym zakresie ma przynieść więcej oszczędności. Działanie to jest jednym z elementów optymalizacji struktury Grupy PKP Cargo Logistics. Na wyniki Grupy w 2013 r. i 2014 r. będą miały wpływ cykliczne naprawy okresowe taboru. Plany zakładają, że za dwa lata przewoźnik będzie posiadał ok. 17 tys. wagonów i 420 lokomotyw elektrycznych i spalinowych.

Zarząd PKP Cargo przewiduje, że przyszły rok będzie rokiem trudnym, ale stabilnym. - Mamy już pokaźny portfel zamówień. Prowadzimy też szereg działań służących poprawie efektywności Grupy PKP Cargo Logistics - podkreśla prezes Balczun.

Od 1 kwietnia 2013 r. rozpoczną działalność nowe spółki w ramach Grupy. Jedna będzie się zajmować remontami wagonów, drugi podmiot będzie prowadził działalność  w zakresie remontów lokomotyw oraz jeden odpowiadający za naprawy zestawów kołowych i maszyn elektrycznych.

– Poza tym wdrożymy nowe narzędzia informatyczne związane z utrzymaniem taboru i monitorowaniem jego eksploatacji. Są to systemy EKL i Sanko. Oszczędności wynikające z wdrożenia tych rozwiązań wyniosą ok. 90 mln zł w ciągu 5 lat po zakończeniu procesu implementacji – mówi prezes PKP Cargo.

Elektroniczna Księga Logistyki (EKL) to system informatyczny wspomagający zarządzanie pociągami i lokomotywami. EKL pozwala m.in. na wspomaganie pracy stacji, prezentowanie informacji o nie zakończonej pracy pociągów i lokomotyw, pokazuje aktualną pozycję lokomotyw itd. Z kolei Sanko usprawnia zarządzanie procesami utrzymania pojazdów kolejowych. W ramach systemu zostanie uruchomiony wspólny dla wagonów i lokomotyw centralny Rejestr Pojazdów Kolejowych wraz z pełną digitalizacją dokumentacji technicznej. Pracownik rejestrujący naprawę będzie miał bezpośredni podgląd do aktualnej dokumentacji technicznej. Wdrożenie kolejnych modułów Sanko pozwoli zapisywać informację o czynnościach technicznych takich, jak przegląd czy naprawy.

PKP Cargo coraz mocniej akcentuje swoją obecność w portach morskich. – To element zaangażowania się w prywatyzację. Poza tym pozwala rozszerzyć ofertę dla klienta – podkreśla Balczun. – Obecnie budujemy oferty dowozu do Europy Wschodniej - dodaje.