Ponad 17,4 mln zł dofinansowania otrzymają PKP Polskich Linii Kolejowych na realizację budowy mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikację.
Przedsięwzięcie obejmie budowę nowego mostu o konstrukcji żelbetowej, który ma zastąpić istniejącą przeprawę kolejową na Nysie Łużyckiej, między Horką i Bielawą Dolną w międzynarodowym korytarzu kolejowym CE-30. Kolejowy most graniczny o długości 0,15 km łączy tereny Polski i Niemiec.
Dzięki inwestycji mają zostać osiągnięte następujące parametry techniczno-eksploatacyjne:
• linia dwutorowa zelektryfikowana, przystosowana do ruchu pociągów towarowych;
• prędkość pociągów do 120 km/h;
• nośność mostu pozwalająca na przeniesienie nacisku 25 ton/oś.
Celem przedsięwzięcia jest usprawnienie i zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) oraz poprawa stanu środowiska w otoczeniu linii kolejowej E-30.
Projekt będzie miał wpływ na:
• zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
• skrócenie czasu jazdy samochodów;
• podniesienie standardów podróży i bezpieczeństwa pasażerów w ruchu drogowym;
• zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko przez odwodnienie terenu oraz zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii do budowy mostu.
Inwestycja prowadzona jest w ramach działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego Programu Infrastruktura i Środowisko a jej całkowity koszt wyniesie ponad 23,4 mln zł.