Podsumowanie modernizacji na E30 w 2012 r.

Podsumowanie modernizacji na E30 w 2012 r.

04 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Modernizacja linii kolejowej Kraków – Rzeszów to największa inwestycja kolejowa w Małopolsce i na Podkarpaciu. Jej znaczenie odczują zarówno pasażerowie podróżujący na tej trasie, jak i przedsiębiorstwa eksportujące swoje towary za dwie (wschodnia i zachodnia) granice kraju.

Fot. PKP PLK

W roku 2012 udało się oddać do eksploatacji prawie 50 km torów na szlakach Tarnów – Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska – Grabiny, Dębica –  Ropczyce i Trzciana – Ruda Wielka, a także w stacjach Bogumiłowice, Wola Rzędzińska i Dębica oraz na posterunku odstępowym Rudzice. Zmodernizowano również 7 mostów, 17 wiaduktów, oraz 6 nowoczesnych peronów jednokrawędziowych, które zastępują starsze konstrukcje dwukrawędziowe o wysokości 30 cm.

W trakcie najbliższych trzech miesięcy planowana jest kontynuacja prac w lokalizacjach: Kłaj - Bochnia, Bochnia - Brzesko Okocim, Biadoliny - Bogumiłowice, Tarnów Mościce - Tarnów, Tarnów - Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska - Grabiny, Dębica - Ropczyce oraz Rudna Wielka - Rzeszów Zachodni. Trwają również prace na stacjach: Kłaj, Bochnia, Biadoliny, Bogumiłowice, Wola Rzędzińska, Dębica Ropczyce oraz Rudna Wielka.

Prowadzone prace modernizacyjne są przedsięwzięciem bardzo złożonym i  wymagającym zastosowania wyspecjalizowanych maszyn i metod budowy. Projekt zakłada zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h i podwyższenie dopuszczalnego nacisku osiowego co pozwoli na przejazd po linii najcięższych pociągów towarowych. Wiąże się to m.in.  z koniecznością wzmocnienia podtorza przy wykorzystaniu specjalistycznych maszyn (palownic), które wykonują w wybranych lokalizacjach określonych na podstawie badań geologicznych kolumny do głębokości rzędu 4-8 metrów. Projekt modernizacji zakłada również podniesienie bezpieczeństwa na szlaku kolejowym, zarówno dla podróżujących koleją pasażerów jak i kierowców samochodów. Dzięki powstaniu i przebudowie licznych obiektów inżynieryjnych  takich jak wiadukty i mosty oraz rozwiązań komunikacyjnych układów drogowych uda się zlikwidować do 49 przejazdów w poziomie szyn, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodowego i pieszego.

Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Modernizacja zakłada przebudowę ponad 138 km linii kolejowej wraz z zabudową nowego typu  sieci trakcyjnej, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torowych na 16 stacjach. Wszystkie przystanki na tej trasie zostaną przebudowane, podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem.

Modernizacja wiąże się również z przebudową i budową 138 wiaduktów, mostów i estakad.  Zlikwidowanych zostanie 49 przejazdów w poziomie szyn, a na 11 zostaną zamontowane nowe urządzenia samoczynne sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo powstanie 1 nowy przejazd. W ramach projektu założono też budowę przejść dla zwierząt oraz dostosowanie do ich potrzeb łącznie 44 mostów, wiaduktów i przepustów.

Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E30 która jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego. Ma on swój początek  Dreźnie, dalej biegnie na wschód do przejścia granicznego  Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki  na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę, do  Lwowa i Kijowa, a podwyższenie jego parametrów będzie korzystne z punktu widzenia gospodarczego regionu.
 
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30,odcinek Kraków ‒ Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld  zł, z czego  kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to ok. 1,9 mld  zł. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest  w 2015 roku.