Przewozy Regionalne zmodernizują 44 EZT-y

Przewozy Regionalne zmodernizują 44 EZT-y

13 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Samorządowy przewoźnik ogłosił przetarg na modernizację 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 310 mln zł netto.

Fot. Kuba Batorowicz

W terminie 18 miesięcy od dnia podpisania umowy, przewoźnik z własnych środków chcę przeprowadzić modernizację 44 pojazdów. Jest to pewna nowość. W ostatnich latach koszty modernizacji taboru używanego przez Przewozy Regionalne pokrywały głównie samorządy. 

Nowoczesny wygląd

W ramach przeprowadzonej modernizacji  zmieni się wygląd pojazdów. Zamontowane zostanie nowoczesne czoło podobne do obecnie stosowanych w zmodernizowanych już składach EN57 tj. bez drzwi zewnętrznych bezpośrednich do kabiny maszynisty. Przód EZT-ów wyposażony będzie w reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe wykonane w technologii LED. Zmieni się także kabina dla maszynisty, która zyska klimatyzację i nowoczesny pulpit sterowniczy.

Również wnętrza jednostek zostaną przebudowane. Na podłodze znajdzie się materiał antypoślizgowy. Ściany wewnętrzne i panele sufitowe wykonane zostaną z tworzyw sztucznych. Zamontowane będzie nowoczesne oświetlenie, nowe półki bagażowe oraz stoliki. Każdy pojazd będzie wyposażony w dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których jedna zostanie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz posiadać będzie miejsce do przewijania niemowląt.

Podczas prac modernizacyjnych nastąpi zmiana rozmieszczenia siedzeń w pociągu. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. Minimalna ilość miejsc siedzących stałych i uchylnych musi wynieść 180. Komfort podróżowania zapewnić ma wydajna klimatyzacja. Wydzielony zostanie mały przedział dla drużyny konduktorskiej z przeźroczystymi ściankami z siedzeniem dla 1 osoby. Specjalne uchwyty (po 4 z każdej strony pojazdu) pozwalają na przewóz rowerów.

Wnętrze pojazdu będzie monitorowane przez system 16 kamer. Ponadto pojazdy zyskają nowy system informacji audiowizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne tablice informacyjnych LED na czołach i bokach pojazdów oraz z 6 monitorów LCD wewnątrz jednostek.

Nowy układ jezdny

Modernizacja obejmie także układ jezdny. Nowe napędy i wózki muszą pozwolić na podwyższenie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Zastosowane zostaną falownik trakcyjny, sterownik mikroprocesorowego i nowe silniki asynchronicznych prądu przemiennego, dostosowane do obecnego sposobu zawieszenia silników. Przekładnia główna wykonana będzie jako jednostopniowa z nowymi kołami zębatymi o dotychczasowych parametrach. Przyspieszenie rozruchu powinno mieć wartości 0,8 - 1,1 m/s². Zmodernizowane sprzęgi muszą umożliwiać przeniesienie sterowanie EZT-ów w trakcji wielokrotnej 3 pojazdów.

Wejście do pojazdu zapewni system drzwi dwuskrzydłowych odskokowo-przesuwnych z napędem elektrycznym. Bezpieczeństwo podróżowania w przedsionkach zapewni blokada indywidualnego otwarcia drzwi przy prędkości powyżej 5 km/h.

Dzięki zastosowaniu trzech rodzajów hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny), droga hamowania z prędkości 120 km/h powinna wynieść nie więcej niż 850 m.

Dla wykonawców

Ogłoszony przetarg nie jest podzielony na części. Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych. Wykonawca obowiązany jest do wniesienia wadium wysokości 5 mln zł. Przewozy Regionalne wybiorą tego wykonawcę, który zaoferuje najniższą cenę za wykonanie zamówienia. Oferty można składać do 9 kwietnia 2013 r. do godz. 12.00. Szacunkowa wartość zamówienia to 310 150 232,92 zł netto.

Na początku stycznia Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego sześciu fabrycznie nowych spalinowych autobusów szynowych, w tym dwóch jednoczłonowych i czterech dwuczłonowych.