Olsztyński tramwaj dojedzie na Stare Miasto

Olsztyński tramwaj dojedzie na Stare Miasto

16 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Władze Olsztyna zdecydowały, że jeden z przystanków budowanej trasy tramwajowej znajdzie się na placu Jedności Słowiańskiej. W ten sposób komunikacja szynowa dotrze do granic Starego Miasta, i możliwe będzie wyeksponowanie zabytkowego gotyckiego przedbramia Wysokiej Bramy.

Fot. tramwaje.olsztyn.eu

Ratuszowe Biuro Planowania Przestrzennego zaproponowało rozwiązanie dla końcowego przystanku tramwajowego w okolicach Wysokiej Bramy. Pierwotnie miał się on znaleźć obok tej gotyckiej budowli, jednak w wyniku badań archeologicznych tuż obok odkryto pozostałości średniowiecznych fortyfikacji, które zachowały się w tak dobrym stanie, że możliwe będzie ich wyeksponowanie. Odkrycia wywołały zmiany w planie zagospodarowania placu Jedności Słowiańskiej. Planowana przed Wysoką Bramą mozaika z Układem Słonecznym i kamiennymi planetami zostanie przeniesiona do powstającego Parku Centralnego.

Konieczne okazało się też umieszczenie gdzie indziej końcowego przystanku tramwajów. Pomysły były różne. Rozważano skrócenie linii do początku al. Piłsudskiego (przy ratuszu i pl. Jana Pawła II), był także pomysł, by koniec trasy zlokalizować na początku ul. 11 Listopada, pod domem handlowym Jakub. Ostatecznie okazało się jednak, że łuk skrętu z ul. 11 Listopada na pl. Jedności Słowiańskiej nie będzie dla tramwajów zbyt ostry i końcowy przystanek może znaleźć się na placu.

Na wysokości dzisiejszego przystanku autobusowego znajdzie się końcowy przystanek tramwajowy z miejscem dla dwóch pojazdów (dwa tory). Dziś jeszcze nie wiadomo, czy na pl. Jedności Słowiańskiej pozostanie ruch uliczny, czy też zamieni się on w deptak. W tym pierwszym przypadku i tak będzie to ruch lokalny (w tym autobusów komunikacji miejskiej, co ułatwiłoby przesiadki z i na tramwaj), jednokierunkowy, w kierunku ul. Pieniężnego. Większość ruchu samochodowego i tak przejmie dwukierunkowa na całej długości ul. Pieniężnego. Decyzja o ostatecznej organizacji ruchu zapadnie w późniejszym terminie.

Przypomnijmy, że Olsztyn realizuje obecnie projekt pt. "Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie" w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Całkowity koszt inwestycji to blisko 497 mln zł, z czego środki z UE zasilą przedsięwzięcie kwotą ponad 350 mln zł.

W ramach projektu tabor miejski zostanie uzupełniony o 15 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z dostępem do bezprzewodowego Internetu. Każdy taki pojazd pomieści ok. 230 osób. Powstaną też nowe tory, trakcja, myjnia oraz zajezdnia tramwajowa. Zostanie zaprojektowana oraz wybudowana ul. Obiegowa, a na osiedlu Jaroty zostaną stworzone nowe ciągi piesze i pieszo-rowerowe, które umożliwią dojście do nowoutworzonych linii tramwajowych. Ponadto w mieście pojawią się nowe buspasy, system zarządzania ruchem pojazdów transportu publicznego i bilety elektroniczne

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dolny Śląsk będzie inwestować w kolej razem z Czechami Dolny Śląsk będzie inwestować w kolej razem z Czechami
Następny artykuł Komunikacyjni powstańcy w Poznaniu Komunikacyjni powstańcy w Poznaniu