Powoli poprawia się sytuacja Kolei Śląskich

Powoli poprawia się sytuacja Kolei Śląskich

18 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Śląskie radzą sobie z obsługą połączeń, ale dla zapewnienia stabilnej sytuacji przewozowej potrzebny jest dodatkowy tabor. Nowych ELF-ów z Pesy nadal nie widać a umowa dzierżawy 15 wagonów została dopiero co podpisana. Dostawcą jest PKP Intercity.

Fot. Kuba Batorowicz

Kolejom Śląskim systematycznie udaje się rozwiązywać problemy ujawnione po rozpoczęciu obsługi wszystkich połączeń w województwie 9 grudnia. Przewoźnik wprowadza do rozkładu jazdy 28 nowych połączeń. Główne zmiany: od jutra dojdzie 8 nowych połączeń na relacji Gliwice -Katowice w dni wolne od pracy a od 1 lutego zostanie przywrócone połączenie kolejowe między Gliwicami a Bytomiem (16 połączeń). Od dziś jeżdżą 2 dodatkowe, wieczorne pociągi w relacji Lubliniec-Gliwice. Zostaną też wprowadzone 2 weekendowe połączenia pomiędzy Tarnowskimi Górami a Krzepicami.

Przewoźnik nie musi już uruchamiać zastępczej komunikacji autobusowej. Ostatnim połączeniem, na którym nadal będą utrzymywane autobusy jest relacja Lubliniec – Częstochowa, gdzie z powodu remontu torów nie ma możliwości obsługi całej trasy pociągami. –  Stan torowiska pozwala pociągom w jednym kierunku − czyli z Lublińca do Częstochowy − dotrzeć szybciej niż autobus. Dlatego zdecydowaliśmy się czasowo komunikację autobusową uzupełnić o pociągi. W sumie będzie kursowało 14 par pociągów i 8 autobusów – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.

Dwa ELF-y gotowe
Samorządowa spółka nadal ma trudności ze zgromadzeniem potrzebnego taboru. Sytuacja taborowa KŚ wygląda następująco (dane z 17 stycznia):  przewoźnik ma w sumie 70 pojazdów (EZT, SZT, składy wagonowe). Na trasach kursują 52 pojazdy a 11 jest wyłączonych z ruchu ze względu na awarie lub przeglądy. W rezerwie pozostaje 7 pojazdów.

Wciąż nie wiadomo, kiedy do przewoźnika dotrą produkowane przez Pesę ezety 27WEb serii ELF. Koleje Śląskie zamówiły w Bydgoszczy w sumie 6 takich pojazdów. Producent spóźnia się z dostarczeniem pierwszych 4, w których zauważono poważne usterki. Każdego dnia, od 1 stycznia Pesie naliczane są kary umowne – po około 160 tys. zł (ok. 40 tys. zł za pojazd). Pierwsze dwa ELF-y zostały już naprawione i gotowe do odbioru, jednak nie można ich odebrać, ponieważ UTK musi wpierw stwierdzić czy pojazdy 001 i 002 są zgodne ze świadectwem dopuszczenia do eksploatacji.

Wracają znane wagony
KŚ miały dzierżawić od szwajcarskiej spółki Heros Rail Rent 17 niemieckich wagonów osobowych. Ponieważ część dostarczonych wagonów nie spełniło wymagań o używaniu wagonów w ruchu międzynarodowym (RIC), przewoźnik odstąpił od umowy ze Szwajcarami i postanowił zwrócić dostarczony tabor. Z pomocą Kolejom Śląskim przyszło PKP Intercity, które ponownie (do 19 grudnia 2012 r. 45 wagonów PKP IC jeździło w barwach KŚ) wynajęło przewoźnikowi 15 swoich wagonów. Właśnie została zawarta umowa w tej sprawie na okres miesiąca. 

- Będziemy chcieli przedłużać współpracę z PKP Intercity. Wrócimy jeszcze do rozmów na ten temat – informuje Maciej Zaremba.