Zielone Mazowsze: mniej pieniędzy na kolej

Zielone Mazowsze: mniej pieniędzy na kolej

04 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Premier Donald Tusk i minister transportu Sławomir Nowak co kilka miesięcy zapowiadają miliardy na kolej. Mogłoby się w związku z tym wydawać, że od tych zapowiedzi budżet inwestycji kolejowych nieustannie rośnie. Nic bardziej mylnego – podkreśla Zielone Mazowsze.

Fot. Dominik Skudlarski

Właśnie trwają konsultacje społeczne projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015. Dokument ten będzie aktualizacją obecnie obowiązującego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015.

Według jeszcze obowiązującego dokumentu wydatki WPIK na inwestycje infrastrukturalne miały wynieść niemal 38 mld zł. Tymczasem w projekcie aktualizacji widnieje kwota o ok. 1,1, mld niższa (36,9 mld zł).

Nowy projekt WPIK zakłada wyremontowanie większej ilości torów. Zamiast planowanych 4772 km do 2015 r. ma być ich 5339 km, licząc roboty wykonane od 1 stycznia 2011 roku. Wynika to z oszczędności na projektach modernizacyjnych. Powodem jest brak możliwości zakończenia projektów do 2015 r. oraz oszczędności, które wynikły w trakcie przetargów. Dodatkowe środki skierowano na pakiet nowych, znacznie tańszych projektów rewitalizacyjnych.

Z analizy Programu wynika, że zrezygnowano m.in. z projektów modernizacji linii Zgierz – Kutno – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. W przypadku tego pierwszego zmniejszono finansowanie z 250 mln zł do zaledwie 8 mln zł i zmniejszono zakres do krótkiego odcinka Łąck – Płock Radziwie. W przypadku drugiego, finansowanie spadło z 200 mln zł do 24 mln zł, a zakres ograniczono do odcinka Tłuszcz – Wyszków, na którym roboty już zostały wykonane.

Z drugiej strony do WPIK nie wpisano wszystkich projektów, które zostały niedawno dopisane do listy projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym m.in. z listy podstawowej:
- POIiŚ 7.1-51, System bezpieczeństwa publicznego na dworcach kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego;
- POIiŚ 7.1-55. Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki;
- POIiŚ 7.1-59. Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap I (tzw. projekt przejazdowy);
Z listy projektów rezerwowych:
- POIiŚ 7.1-84. Poprawa bezpieczeństwa przejść nad torami kolejowymi (tzw. projekt kładkowy);
- POIiŚ 7.1-85. Polepszenie jakości obsługi pasażerów (tzw. projekt peronowy).

Przy okazji aktualizacji Programu widać opóźnienie w jego realizacji. W latach 2014 i 2015 PKP Polskie Linie Kolejowe będą musiały wydawać nie 10 mld zł w sumie, ale 10 mld zł każdego roku. Według Zielonego Mazowsza brzmi to nierealnie, zważywszy że do roku 2011 włącznie PLK wydały 4,5 mld, choć według pierwotnego planu miało to być 11,7 mld zł, w 2012 r. wydały 4,1 mld zamiast 6 mld, a na rok 2013 obecny plan zakłada 6,7 mld, choć wcześniej miało to być 9,8 mld zł.