Prace na CMK przyspieszą?

Prace na CMK przyspieszą?

11 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Aby w grudniu 2014 r. pociągi Pendolino mogły po CMK pojechać 200 km/h, PKP PLK przyspieszają z pracami. Pierwsza faza zacznie się w marcu, a skutkiem będzie mniejsza przepustowość CMK w tym czasie.

Fot. P. B. Jezierski

W ubiegłych latach prace modernizacyjne koncentrowały się na południowym odcinku CMK od stacji Olszamowice do Zawiercia. Do prędkości 200 km/h został przystosowany 90-kilometrowy odcinek linii. Obecnie trwa modernizacja północnej części CMK od Grodziska Mazowieckiego do stacji Idzikowice.

Prace wykonane

Północny odcinek CMK liczący 78 km został już częściowo zmodernizowany w ubiegłych latach. W 2007 r. kompleksowo przebudowano stację Korytów, a w latach 2010-2011 modernizowano sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne na szlaku Grodzisk Mazowiecki – Korytów. W zeszłym roku PKP Energetyka prowadziła modernizację sieci trakcyjnej na pozostałych szlakach odcinka północnego: Szeligi – Biała Rawska, Biała Rawska – Strzałki i Strzałki – Idzikowice. W tym samym czasie trwał montaż ETCS przez Thalesa. Wygrodzono również linię w niebezpiecznych miejscach, od Grodziska Mazowieckiego do Korytowa.

Co pozostało do zrobienia?

Do wykonania pozostało: przebudowa dwóch stacji i jednego posterunku odgałęźnego, likwidacja przejazdów drogowych w poziomie szyn, przebudowa mostów, obiektów inżynieryjnych i przepustów oraz wygrodzenie linii w miejscach niebezpiecznych.
PKP PLK muszą zintensyfikować prace modernizacyjne, aby zdążyć do grudnia 2014 r. Wtedy po CMK zaczną kursować składy zespolone Pendolino PKP Intercity, które mają osiągać rozkładową prędkość 200 km/h.

Prace podzielono na dwie fazy, które realizowane będą w tym i w przyszłym roku.

Pierwsza faza robót rozpocznie się już w marcu, w związku z tym zmniejszy się przepustowość linii, część pociągów wypadnie z rozkładu jazdy.

Etap pierwszy

Od 1 marca zostanie zamknięty 1 tor na szlaku Korytów – Szeligi. Firma ENEO-NORD Sp. z o.o. kompleksowo przebuduje stację Szeligi, oraz cztery obiekty inżynieryjne na szlaku Korytów – Szeligi. W stacji Szeligi zamontowane zostaną rozjazdy z ruchomym dziobem krzyżownic o dopuszczalnej prędkości 250 km/h, przebudowana będzie sieć trakcyjna, urządzenia srk i nastawnia.

Równocześnie z pracami na odcinku Korytów – Szeligi, zamknięty będzie też tor nr 1 na szlaku Strzałki – Idzikowice, na którym będzie prowadzony ostatni etap modernizacji sieci trakcyjnej.

Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br. rozpocznie się przebudowa stacji Strzałki i obiektów inżynieryjnych na szlaku Strzałki – Idzikowice. PKP PLK posiadają już dokumentację projektową, a wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na roboty budowlane.
Na przebudowę czekają dwa mosty, 9 wiaduktów i 15 przepustów. Modernizacja stacji Strzałki obejmie jej południową głowicę, a zakres prac będzie podobny jak w przypadku stacji Szeligi.

W IV kwartale tego roku przejazd w poziomie szyn w km 32.900 zostanie zastąpiony wiaduktem drogowym, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w zeszłym roku.

Na wiosnę rozpocznie się budowa kolejnego wiaduktu drogowego w okolicach Jaktorowa. Pozostałe przejazdy w poziomie szyn w kilometrach 3.400, 4.300 i 5.500 w okolicach Grodziska Mazowieckiego zostaną zlikwidowane w 2015 r. równolegle z modernizacją linii nr 1 na odc. Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów.

Tempo nie spadnie

W 2014 r. tempo prac na CMK będzie podobne. Kontynuowana będzie modernizacja stacji Strzałki (głowica północna) oraz obiektów inżynieryjnych na szlaku Szeligi – Strzałki. Tu do przebudowy pójdą trzy mosty, 11 wiaduktów i 19 przepustów.

Zmodernizowany zostanie też posterunek odgałęźny Biała Rawska, a na odcinku Korytów – Idzikowice linia zostanie wygrodzona siatką w najbardziej niebezpiecznych miejscach.

W 25 lokalizacjach będą też prowadzone prace energetyczne. Powstanie sześć zupełnie nowych podstacji, a 13 istniejących przejdzie kapitalny remont. Ponadto w pięciu podstacjach zostaną wybudowane nowe kabiny sekcyjne.

System ETCS na CMK został zaprogramowany do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością 160 km/h na odcinku Grodzisk Maz. – Olszamowice oraz 200 km/h na odcinku Olszamowice – Zawiercie. Warunkiem podwyższenia prędkości do 200 km/h od Grodziska Maz. do Idzikowic będzie przeprogramowanie systemu do tej właśnie prędkości.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Na dworcu Opole Główne praca wre [wideo] Na dworcu Opole Główne praca wre [wideo]
Następny artykuł Mediolan: pierwsza bezobsługowa linia metra Mediolan: pierwsza bezobsługowa linia metra