Mediolan: pierwsza bezobsługowa linia metra

Mediolan: pierwsza bezobsługowa linia metra

11 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na początku lutego 2013 r. w Mediolanie została otwarta pierwsza linia metra, której wszystkie pociągi będą kursowały bez maszynisty.

Fot. Stefano Stabile, Wikimedia

Linia oznaczona jako M5 ma 4,1 km długości i biegnie od stacji Bignami do Zary. Po drodze pociągi zatrzymują się na 5 stacjach. Jest to na razie pierwszy odcinek tej linii. Pozostała część ma być gotowa do 2015 roku. Wtedy przejazd całej linii będzie trwał 26 minut.

Całkowity koszt tej inwestycji to 500 mln euro, z czego 257 mln pochodzi z włoskiego budżetu, 191 mln od koncesjonariuszy a 53 mln z miejskiego budżetu. Realizuje ją konsorcjum „Metro 5”, które będzie zarządzać linią przez okres 27 lat. W jego skład wchodzą firmy Ansaldo STS (24 proc.), Astaldi (23.3 proc.) ATM (20 proc.), Torno Global Contracting (15.4 proc.), Alstom (9.4 proc.) oraz AnsaldoBreda (7.3 proc.).

Cała linia będzie zarządzana z centrum kontrolnego w Bignami. Tabor będzie stanowiło 10 bezobsługowych, czteroczłonowych pojazdów firmy AnsaldoBreda o długości 48 m. Każdy pociąg jest w stanie pomieścić 536 pasażerów, z których 72 będzie miało miejsce siedzące. Pociągi linii M5 będą kursować co 3 minuty w czasie szczytu komunikacyjnego, w pozostałej części dnia co 4 minuty, a w nocy i w trakcie ferii co 6 minut. Przewiduje się, że pociągi będą w stanie przewieść do 24 tys. pasażerów na godzinę.

Poza linią M5 w Mediolanie działają jeszcze trzy inne linie metra. Otwarcie pierwszej z nich nastąpiło jeszcze w latach 60 XX wieku. Całkowita długość tras mediolańskiego systemu wynosi 92 km i obsługuje 101 stacji.


 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Prace na CMK przyspieszą? Prace na CMK przyspieszą?
Następny artykuł Wspólny bilet ZTM-WKD do końca marca Wspólny bilet ZTM-WKD do końca marca