Spółka Lotos Kolej zakończyła eksploatację nadzorowaną wyprodukowanej w Pesa lokomotywy 111Ed – 001 Gama Marathon. Są więc już pierwsze wnioski maszynistów i specjalistów ds. trakcji dotyczące pojazdu, które otrzymaliśmy z Lotos Kolej.
Statystyka tej eksploatacji wygląda następująco:
- Liczba przejechanych kilometrów: 6 859 km,
- Ogólna liczba prowadzonych pociągów: 26,
- Obsługiwane relacje: głównie Gdańsk Olszynka – Zduńska Wola Karsznice – Gdańsk Olszynka linią kolejową nr 131,
- Maksymalne brutto obsługiwanego pociągu: 3 622 t., średnio pociągi ładowne jeździły z bruttem ok. 3 130 t,
- Liczba defektów: 0.
Autorzy sprawozdania ocenili pojazd Pesa jako „lokomotywę stosunkowo łatwą w obsłudze, dobrze dającą sobie radę w prowadzeniu pociągów z dużym bruttem (…) posiadającą w chwili obecnej kilka mankamentów stosunkowo łatwych do wyeliminowania przez producenta”.
Wśród tych ostatnich – nad którymi zresztą Pesa już pracuje – zwrócono uwagę m.in. na zbyt mocno świecące oświetlenie lampek sygnalizacyjnych na pulpicie, brak klipsów (już są montowane) na rozkłady jazdy i rozkazy pisemne oraz konieczność pewnych poprawek ergonomii pulpitu i kabiny - dotyczy to np. poręczy.
Do pozytywów zostało zaliczone zaplecze socjalne maszynistów w Gamie i walory systemu Marathon, które w tej konkretnej eksploatacji pozwoliły np. na dokończenie jazdy poza trakcją elektryczną na trasie z Gdańska do Koluszek. To zresztą jeden z najważniejszych - co istotne, spełnionych - celów testów odbytych przez Gamę: sprawdzenie w praktyce i potwierdzenie przydatności systemu dojazdowego Marathon.
Warto dodać, że tam gdzie inny pojazd – produkowany przez innego renomowanego producenta – musiał podsypywać piaskiem, Gama nie podsypywała, mimo odbywania testów w warunkach zimowych.
Najistotniejsze dane, to jednak wspomniany już w statystyce imponujący tonaż brutto, efektywność Marathonu oraz bezawaryjność.