Marathon cały marzec na testach w PKP IC

Marathon cały marzec na testach w PKP IC

28 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przez cały marzec wybrane pociągi PKP Intercity prowadzić będzie nową lokomotywę Gama 111Ed Marathon. Wyprodukowany przez bydgoską Pesę pojazd poprowadzi 8 składów przewoźnika. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca na odcinku Warszawa – Kraków.

Fot. PKP Intercity

Eksploatacja sprzętu przez PKP Intercity pozwoli firmie Pesa uzyskać  dla lokomotywy świadectwo bezterminowe. Dokument wydawany jest w momencie zrealizowania przez producenta kolejnego etapu eksploatacji nadzorowanej, w tym przypadku pokonania przez lokomotywę założonej liczby kilometrów w obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych. Taką możliwość zapewni bydgoskiej firmie m.in. współpraca z PKP Intercity.

Lokomotywa z platformy Gama zostanie udostępniona przewoźnikowi na zasadzie transakcji wiązanej tzn. bez żadnych świadczeń finansowych.

- Przez najbliższy miesiąc 14 naszych maszynistów będzie obsługiwało nową lokomotywę z serii Gama. Pojazd poprowadzi 8 składów. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca pociągiem TLK 53106 „Norwid” na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.

Gama Marathon to pierwsza lokomotywa z wielosystemowej platformy Gama, wyprodukowana przez Pesę. Oficjalnie została zaprezentowana na targach Innotrans 2012 w Berlinie. W skład rodziny pojazdów wejdą lokomotywy spalinowe o mocy 2.200 kW i prędkości 140 km/h, lokomotywy elektryczne wielonapięciowe i zasilane napięciem 3 kV DC rozwijające prędkość 140 km/h w ruchu towarowym i 190 km/h w ruchu pasażerskim. Lokomotywa testowana przez PKP Intercity będzie mogła osiągnąć max. prędkość 160 km/h. Koncepcja wnętrza kabiny maszynisty została przygotowana po uwzględnieniu opinii przedstawicieli Zawiązku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

- Jest to pierwsza tego typu realizacja. Jeżeli potrzeby rynku ulegną w przyszłości zmianie, dostarczone lokomotywy można zrekonfigurować w celu dostosowania do pracy w innych krajach i z powodzeniem wykorzystywać jako lokomotywę do przewozów transgranicznych – mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Gama to elektryczna lokomotywa czteroosiowa o mocy 5600 kW zasilana napięciem 3kV DC o oznaczeniu 111E. Dzięki dodatkowemu agregatowi spalinowemu Marathon, lokomotywa wykonuje prace manewrowe na odcinkach niezelektryfikowanych bez konieczności użycia dodatkowej lokomotywy. Pojazd jest wyposażony w dwie równorzędne klimatyzowane kabiny sterownicze usytuowane na obu końcach. Do każdej kabiny prowadzi dwoje drzwi zewnętrznych, a do przedziału maszynowego drzwi wewnętrzne.

W trakcie testów lokomotywa będzie prowadziła następujące pociągi:

  • TLK 53106 „Norwid” na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny,
  • TLK 31100 „Smok Wawelski” na odcinku Kraków Główny – Warszawa Wschodnia,
  • TLK 15103 „Kaszub” na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna,
  • TLK 51102 „Kaszub” na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia,
  • EIC 1803 „Chrobry” na odcinku Warszawa Wschodnia - Poznań Główny,
  • EIC 8102 „Chrobry” na odcinku Poznań Główny - Warszawa Wschodnia,
  • EIC 1601 „Panorama” na odcinku Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny,
  • EIC 6101 „Panorama” na odcinku Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia.