Poznański Wspólny Bilet

Poznański Wspólny Bilet

02 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

„Bus – Tramwaj – Kolej – Jeden Bilet” to inicjatywa Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Kolei Wielkopolskich i Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. W styczniu bilet kupiło 2300 osób!

Fot. Ewa Nowaczyk-Przybylak

Od 9 grudnia 2012 r. wystartował w Poznaniu tzw. wspólny bilet. Oficjalna nazwa nowej oferty Przewozów Regionalnych to „Bus – Tramwaj – Kolej – Jeden Bilet”. Obowiązuje ona w pociągach regionalnych w promieniu ok. 30 km od Poznania oraz w tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej Poznania.

Trzy strefy
Obszar obowiązywania biletu jest podzielony na trzy strefy taryfowe Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich oznaczone literami A, B i C (więcej – czyt. w ramce). Stacjami końcowymi dla poszczególnych kierunków są: Oborniki Wlkp., Łopuchowo, Pobiedziska , Gułtowy, Środa Wlkp., Iłowiec, Strykowo, Buk i Pamiątkowo.

Bilety można kupić w kasach biletowych. Wspólny bilet na strefę A – można nim jeździć tramwajami, autobusami i pociągami po Poznaniu - kosztuje 109 zł. Za bilet na strefę B pasażer płaci od 169 do 186 zł (w zależności od tego, czy chce wyjeżdżać autobusami poza Poznań czy nie chce). Z kolei bilet na strefę C kosztuje od 219 do 279 zł.

Dwa lata przygotowań
Przygotowania do wprowadzenia wspólnego biletu trwały około dwóch lat. Uzgodnienia formalne i zmiany personalne po stronie miasta Poznania spowodowały, że proces ten wydłużał się.  Ostatecznie dopiero w czerwcu 2012 r. Rada Miasta Poznania uchwaliła zgodę na ten bilet i od tego czasu PR pracowały nad jego formułą.

Powstanie wspólnej oferty przewoźników kolejowych operujących na terenie Wielkopolski i Zarządu Transportu Miejskiego od początku mocno wspierało Stowarzyszenie Metropolia Poznań, w którym aktywnie działają ościenne gminy powiatu poznańskiego.

Liczy się pasażer
Oferta „Bus – Tramwaj – Kolej – Jeden Bilet” cieszy się coraz większym powodzeniem wśród pasażerów. Z czasem PR planują ją rozszerzać o bilety jednorazowe i czasowe krótkookresowe. Jednak zanim to zrobią – przyjrzą się dobrze oczekiwaniom pasażerów. Za kilka miesięcy spółka przeprowadzi badania, żeby sprawdzić, czego chcą klienci, na jaką ofertę czekają i co można zrobić, żeby chętniej korzystali z usług koleją.