Z Piły bezpośrednio do Berlina już w 2015?

Z Piły bezpośrednio do Berlina już w 2015?

05 marca 2013 | Autor: RW | Źródło: TVP Gorzów Wielkopolski
PODZIEL SIĘ

W Kostrzynie nad Odrą odbyła się polsko- niemiecka regionalna konferencja podsumowująca kooperację transgraniczną na przykładzie kolei wschodniej Ostbahn 2013. Uczestniczący w niej dr Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą oraz Jörg Schröder, burmistrz Seelow zgodnie scharakteryzowali kolej wschodnią i jej rozwój, jako istotny element współpracy międzyregionalnej otwierającej możliwości na różnych płaszczyznach.

Fot. Marcin Gola

Ostbahn (kolej wschodnia) to nazwa Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem, którą wybudowano w XIX wieku. W Polsce biegnie ona przez Kostrzyn nad Odrą, Gorzów Wlkp., Piłę, Chojnice, Tczew, Malbork i Braniewo. W ostatnich latach nastąpiła reaktywacji linii. Przywrócono połączenie z  Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna z Berlinem.

Na trasie dawnej kolei wschodniej znajdują się miasta, które ostatnio bardzo rozwinęły się gospodarczo. Jednym z nich jest właśnie Kostrzyn. Przykładowo, codziennie z Kostrzyna do Berlina odjeżdża 17 pociągów. Ludzie jadą głównie do pracy w Niemczech. Pozostałymi miastami, które zyskują na tym połączeniu jest Witnica oraz Gorzów Wielkopolski.

W rozwój kolei wschodniej włączyło się też Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych (EUIG), którego celem jest rozwój regionów transgranicznych w oparciu o transport szynowy.

- Na najbliższe lata postawiliśmy sobie ambitne cele – powiedział w rozmowie z telewizją regionalną TVP Gorzów Wielkopolski, Karl Heinz – Bossan, dyrektor EUIG. - Najważniejszym z nich, nad którym pracujemy właściwie od samego początku istnienia EUIG jest wprowadzenie bezpośrednich połączeń z Krzyża i Piły do Berlina. Ten postulat nie jest tylko marzeniem. Jednak do tej pory różnego rodzaju przeszkody nam to uniemożliwiały.

Dodaje on, że nowe przetargi na realizacje kolejowych przewozów pasażerskich po niemieckiej stronie wskazują, że już w latach 2015-2016 mogą pojawić się bezpośrednie pociągi do stolicy Niemiec.

Ugrupowanie oprócz utworzenia kolei regionalnej dąży również do przyspieszenia rozwoju w pasie okalającym linię kolejową poprzez promocję turystyki oraz wspieranie inwestycji infrastrukturalnych.