Wszystkie ELF-y jeżdżą już w KŚ

Wszystkie ELF-y jeżdżą już w KŚ

11 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ostatnie dwa ELF-y z sześciu zamówionych przez Koleje Śląskie w bydgoskiej Pesie dotarły już do przewoźnika i od piątku rozpoczęły kursowanie w relacjach Częstochowa – Gliwice oraz Katowice – Zwardoń.

Fot. Marcin Gola

Nowe pojazdy typu 27Web zostały wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego dostawę sześciu 6-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa z producentem z Bydgoszczy opiewa na 219 mln zł i zakłada trzyletnią dzierżawę pojazdów, a po tym okresie ich całkowity wykup. Choć cztery pierwsze składy miały zostać dostarczone do końca 2012 r., ze względu m.in. na stwierdzone usterki dotarły z miesięcznym opóźnieniem, za które przewoźnik naliczył ok. 5 mln zł kary. Dwa ostatnie odebrano w przewidzianym terminie, czyli do 28 lutego.

Całkowita liczba pasażerów w nowych EZT-ach wynosi 550 osób. Przedziały dla podróżnych są wyposażone w 280 miejsc siedzących, klimatyzację i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Pociągi osiągają prędkość 100 km/h w nieco ponad 30 sekund, a ich prędkość maksymalna to 160 km/h. Przewoźnik dysponuje w sumie piętnastoma tego rodzaju pojazdami.

W sumie spółka posiada 75 pociągów, w tym dziewięć krótszych, czteroczłonowych ELF-ów, cztery FLIRT-y szwajcarskiego Stadlera, jeden sześcioczłonowy Impuls (seria 35WE) z Newagu, osiem EN57 dostarczonych przez spółkę Sigma Tabor, dziesięć zmodernizowanych EN57 z czego siedem leasingowanych m.in. od ING Lease i trzy należące do samorządu, a także dwa pociągi 14WE dzierżawione od SKM Warszawa.

Oprócz składów elektrycznych Koleje Śląskie mają do dyspozycji pojazdy spalinowe. Wśród nich są dwa zmodernizowane dwuczłonowe szynobusy SA109 z Kolzamu należące do samorządu województwa oraz jeden całkowicie nowy szynobus SA138 z Newagu. Poza tym przewoźnik leasinguje osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów typu DH1 i DH2 od Sigmy Tabor.

Do przewoźnika wciąż nie dotarło osiem trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych serii VT614,które miały zostać dostarczone do 3 grudnia przez Sigmę Tabor. Dostawcy cały czas są naliczane kary umowne, które opiewają już na ponad 2,5 mln zł.

W toku jest jeszcze jeden przetarg na dzierżawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych na okres od 1 kwietnia do 31 grudnia 2013 roku. Termin składania ofert mija 25 marca.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP S.A. wyburzy ponad 650 budynków PKP S.A. wyburzy ponad 650 budynków
Następny artykuł KW: zmiany na linii Leszno - Ostrów Wlkp. KW: zmiany na linii Leszno - Ostrów Wlkp.