Podkarpackie przeciw optymalizacji linii

Podkarpackie przeciw optymalizacji linii

12 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Województwa Podkarpackiego nie zgadza się na plany zawieszenia prawie 200 km linii kolejowych na terenie regionu.

Fot. Adam Brzozowski

Mirosław Karapyta, marszałek województwa podkarpackiego rozmawiał w tej sprawie z Remigiuszem Paszkiewczem, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych i kierownictwem PLK. Do spotkanie doszło 6 marca w Warszawie. Rozmowa dotyczyła perspektywy wspólnej budowy linii kolejowej Rzeszów – lotnisko w Jasionce oraz planów wyłączenia z eksploatacji części szlaków kolejowych na Podkarpaciu. Marszałek wyraził zaniepokojenie samorządu województwa, podzielane przez lokalne społeczności i samorządy, planami PLK zawieszenia linii kolejowych w regionie. Postanowiono przygotować w tej sprawie bardziej szczegółowe analizy i wrócić do rozmów w kwietniu w Rzeszowie.

W opinii samorządu na terenie województwa układ istniejących linii kolejowych jest optymalny. - Z uwagi na powyższy fakt, nie ma ustalonych linii kolejowych na których nie warto prowadzić ruchu kolejowego – stwierdza Wiesław Bek, rzecznik prasowy marszałka województwa podkarpackiego.

Zapytaliśmy jakie są plany województwa odnośnie sieci kolejowej w regionie. W związku z koniecznością rewitalizacji linii kolejowej nr 25  Łódź Kaliska –Dębica (odcinek Ocice-Dębica) w roku 2010, Województwo Podkarpackie wraz z Powiatem Tarnobrzeskim, Mieleckim, Dębickim, miastami: Tarnobrzeg, Mielec, Dębica oraz PKP PLK zleciło wykonanie studium wykonalności dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25".

- Na wyżej wymienionej linii rewitalizacja planowana jest w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 – wyjaśnia Bek. - Dodatkowo niezbędne jest wykonanie rewitalizacji linii nr 107 Zagórz-Łupków, nr 101 Munina – Werchrata, nr 108 Stróże – Krościenko oraz modernizacja linii kolejowej nr 68 Przeworsk-Stalowa Wola. Województwo Podkarpackie nie ma planów przejęcia linii kolejowych na własność.

Oczywiście jednym z najważniejszych przedsięwzięć jest rozwój Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. - Dlatego konieczne jest wybudowanie linii kolejowej łączącej miasto Rzeszów z lotniskiem. W 2009 r. został wykonany projekt koncepcyjny pod nazwą „Koncepcja obsługi transportem kolejowym Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka”. W roku 2013 planowane jest wykonanie studium wykonalności dla powyższego zadania – mówi rzecznik marszałka.

Województwo Podkarpackie współpracuje przy projektach inwestycyjnych z PKP PLK od roku 2007 r. - Współpraca układa się dobrze, jednak istniejący problem to brak środków finansowych na wykonanie wszystkich zamierzeń inwestycyjnych. Niemniej jednak przyszła perspektywa finansowa daje szanse, że wymienione zadania będą wykonane – zaznacza Wiesław Bek.