CTL Logistics przeciw zawieszeniu linii kolejowych

CTL Logistics przeciw zawieszeniu linii kolejowych

14 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa CTL, największy prywatny kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce, nie akceptuje wyłączenia z eksploatacji 2 tys. km linii przez PKP Polskie Linie Kolejowe. - W naszej opinii zawieszenie ruchu na 90 odcinkach utrudni dostęp do sieci PKP PLK oraz bocznic klientów. Ograniczy to możliwości przewozowe oraz kontraktację ładunków - mówi Mariusz Mik, członek zarządu CTL Logistics.

Fot. Patryk Farana

PKP PLK poinformował przewoźników o nowym regulaminie przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowy w ramach rozkładu jazdy pociągów 2013/2014 wraz przedstawionym wykazem odcinków linii kolejowych przewidzianymi do wyłączenia z eksploatacji w 2013/2014. - Zmiany te jednak nie były konsultowane – zaznacza Mik.

- Nasze zastrzeżenia budzi fakt przenoszenia w całości skutków takich działań na przewoźników kolejowych. Przełom 2013 i 2014 roku to w założeniu Ministerstwa Infrastruktury okres wzmożonych prac modernizacyjnych na wielu liniach klejowych. Konsekwencją tego będą znaczące opóźnienia w realizowanych przewozach co utrudni realizację kontraktów na zasadach objętych umowami. Dodatkowe wyłączenie linii lub przeniesienie ich użytkowania w system komercyjny spowoduje: ograniczenie przepustowości na liniach podstawowych, ograniczenie możliwości jazd do klientów liniami objazdowymi  w okresie planowanych wzmożonych prac remontowych, wielokrotne zwiększenie kosztów dostępu przewoźników do infrastruktury oraz konieczność zatrudnienia przez przewoźników dodatkowych pracowników (ustawiaczy, manewrowych, pracowników osłony przejazdów itp. – tłumaczy dyrektor operacyjny CTL Logistics.

Z punktu widzenia Grupy CTL, problem dotyczy w szczególności linii, których zamknięcie będzie godziło w interesy firmy i będzie wiązało się z koniecznością  zawarcia umów komercyjnych. Są to:  linia nr 25 Łódź Kaliska – Dębica odc. Chmielów k. Tarnobrzega – Dębica na której Grupa CTL obsługuje  bocznicę Kochanówka Pustków, linia nr 37 Białystok – Zubki Białostockie odc. Białystok – Białystok Fabryczny, gdzie Grupa CTL obsługuje bocznicę Białystok Fabryczny  oraz  linia nr 380 Jankowa Żagańska – Sanice odc. Jankowa Żagańska – Bocznica  APEXIM i  linia nr 34 Ostrołęka – Małkinia która jest linią objazdową dla linii nr  29 Tłuszcz – Ostrołęka (linia jednotorowa) w czasie zamknięć torowych.

- Zaproponowane przez PKP PLK działania prowadzą do ograniczenia oferty przewozowej transportu kolejowego towarów, który i tak boryka się aktualnie z problemami, przekładającymi się na spadek wyników przewozowych wszystkich przewoźników działających na rynku - zaznacza Mariusz Mik.