Kto zastąpi PNI na linii Warszawa - Łódź?

Kto zastąpi PNI na linii Warszawa - Łódź?

14 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe z Gdańska, które w konsorcjum z PKP Energetyką oraz Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury modernizuje linię Warszawa – Łódź, oficjalnie poszukuje wykonawców, którzy są skłonni zastąpić znajdujące się w stanie upadłości PNI.

Fot. Dominik Skudlarski

Zaproszenie do negocjacji w sprawie przejęcia prac wykonywanych przez PNI (złożone przez PPM-T w imieniu całego konsorcjum) nastąpiło za zgodą inwestora, PKP Polskich Linii Kolejowych.

- Ogłoszenie jest tak naprawdę sondowaniem rynku. Oczekujemy, że zgłoszą się firmy, które zechcą kontynuować prace prowadzone przez PNI - tłumaczy Paweł Kanabaj, prezes zarządu PPM-T. – Nie czekamy z założonymi rękami na koniec świata. Chcemy w miarę możliwości jak najszybciej wrócić do realizacji prac na linii Warszawa – Łódź.

Zgłoszenia będą przyjmowane do 20 marca. Firma, która zastąpi PNI będzie odpowiadać za modernizację nawierzchni torowej. Zgodnie z harmonogramem zamknięć torowych planowanych do wykonania w tym roku, już w czerwcu mają ruszyć prace polegające na przebudowie układu torowego z siecią trakcyjną, urządzeniami srk i obiektami  inżynieryjnymi na szlaku Żyrardów – Radziwiłłów. W rejonie stacji Żyrardów mają być dodatkowo zmodernizowane rozjazdy.

- Zobowiązanie wobec terminu czerwcowego podjął lider konsorcjum, którym w świetle prawa wciąż jest PNI. Prowadzimy zaawansowane rozmowy ze wszystkimi wykonawcami, które mają na celu wyłonić nowego lidera. Pozostajemy też w ścisłym kontakcie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie ustalenia możliwego do zrealizowania harmonogramu prac – mówi prezes Kanabaj.

Prace na odcinku Warszawa – Skierniewice trwają od 2010 roku. Do tej pory na linii Warszawa - Łódź wykonano kompleksową modernizację odcinka Łódź Widzew - Skierniewice (Miedniewice). Obecne problemy przy modernizacji wiążą się ściśle z sytuacją PNI, które zostało sprzedane przez PKP S.A. w listopadzie 2011 roku w procesie prywatyzacji. Nabywcą była firma Budimex. Wartość transakcji wyniosła 225 mln zł. PNI jest firmą budowlaną realizującą zadania z zakresu budowy i modernizacji linii kolejowych. Od września 2012 roku spółka PNI jest w stanie upadłości układowej, a od listopada 2012 r. władzę w spółce sprawuje zarządca ustanowiony przez sąd.