W 2014 pociągi na CMK pomkną 200km/h

W 2014 pociągi na CMK pomkną 200km/h

15 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2014 roku na pierwszej linii kolejowej w Polsce zacznie działać nowoczesny system zarządzania ruchem pociągów. Polskie koleje czeka przyśpieszenie…

Fot. Dominik Skudlarski

Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System – ETCS) wymagany jest na liniach kolejowych, na których będzie odbywać się jazda z prędkością powyżej 160 km/h. Dzięki montażowi ETCS poziom 1 na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii będącej najdłuższą częścią drogi z Warszawy do Katowic i do Krakowa podwyższony zostanie poziom bezpieczeństwa, a pociągi będą mogły jechać szybciej niż dzisiaj. 

Działanie systemu polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i przekazywaniu informacji dotyczących, między innymi  maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. System kontroluje reakcje maszynisty na nadawane komunikaty i reaguje np. w przypadku zignorowania sygnału "stój".

System ETCS poziom 1 jako pierwszy zacznie działać na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wraz z jego wprowadzeniem pociągi kursujące z Warszawy na południe kraju przyspieszą do 200 km/h.
Obecnie trwają prace nad uruchomieniem systemu ETCS poziom 1 na odcinku CMK z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Jak informuje odpowiedzialny za projekt dyrektor Wiktor Olszewski, w 2013 roku prowadzone prace są związane przede wszystkim z uzyskaniem niezbędnych dokumentów i certyfikatów, by z ETCS mogli korzystać wszyscy przewoźnicy kolejowi, dysponujący odpowiednio wyposażonymi lokomotywami. 

Pierwsze pociągi, które skorzystają z nowego systemu będą należały do PKP Intercity. Przewoźnik prowadzi prace związane z montażem odbiorników współpracujących z ETCS na swoich najnowszych lokomotywach. Natomiast nowe składy zespolone Pendolino, przeznaczone głównie na trasę Gdynia – Warszawa – Katowice/Kraków, będą fabrycznie wyposażone w takie urządzenia.

Europejski System Sterowania Pociągiem jest jednym z elementów Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS, który wdrażany jest na wybranych odcinkach linii kolejowych krajów Unii Europejskiej.

W Polsce inwestycję realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. „Projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie”- 2009-PL-60151-P współfinansowany jest w 50 proc. przez Unię Europejską w ramach funduszu Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T).