ED59 wróci na tory już w kwietniu

ED59 wróci na tory już w kwietniu

17 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czekający od dwóch lat na rewizję Acatus w kwietniu wróci do obsługi połączeń w województwie łódzkim. Jedyny egzemplarz serii ED59 zostanie naprawiony w bydgoskiej Pesie.

Fot. Kuba Batorowicz

Prototypowa jednostka ED59-01 ostatnie miesiące stała w bazie Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Idzikowicach. Za kilka tygodni znów przewiezie pasażerów. Skład trafił do bydgoskiej Pesy na pierwszą naprawę rewizyjną.

– Wykonawca ma na wykonanie prac miesiąc. W kwietniu ED59 powinien być gotowy do odbioru – powiedział nam Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (UMWŁ).

Bez przetargu

– Prace zlecił i rozliczy się za nie użytkownik składu, czyli Przewozy Regionalne – mówi Grabarski. Naprawa należącej do urzędu marszałkowskiego jednostki została zlecona jej producentowi w trybie bezprzetargowym. Zdaniem zamawiającego, rewizję tego prototypowego pojazdu może wykonać tylko Pesa jako właściciel pełnej dokumentacji technicznej.

– W ramach umowy z bydgoskim zakładem zostanie wykonane szczegółowe sprawdzenie stanu technicznego przewidzianych w dokumentacji podzespołów. Naprawione będą też te zespoły i podzespoły, których naprawę wykonuje się w specjalistycznych warsztatach – mówi Grabarski.

Jedyny taki ezet

Łódzka jednostka jest jedynym wyprodukowanym egzemplarzem tego typu. Powstała w 2006 roku jako pojazd czteroczłonowy niezbędny Pesie do uzyskania wszystkich dopuszczeń dla serii ED74. UMWŁ zamówił jednak zespół trójczłonowy, więc jeden ze środkowych członów został wymontowany.

29 maja 2006 r. pojazd wszedł do eksploatacji liniowej i obsługiwał pociągi osobowe na liniach z Łodzi do Kutna, Sieradza i Skierniewic. 1 czerwca 2009 r. ED59 został skierowany do obsługi pociągów interREGIO z Łodzi do Warszawy. W drugiej połowie 2011 r. pojazd odstawiono.

Co z ED73?

Acatus nie jest jedynym ciekawym pojazdem, który oczekiwał na naprawę w idzikowickiej bazie. Stacjonuje tam także jedyny wyprodukowany egzemplarz serii ED73. Przewozy Regionalne chciały naprawić odstawioną jednostkę i ogłosiły przetarg na dostawę kół monoblokowych i tarcz hamulcowych do zespołu. Postępowanie jednak unieważniono z powodu braku ofert.