Intermodal otrzyma większe dofinansowanie

Intermodal otrzyma większe dofinansowanie

19 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolejowy transport intermodalny otrzyma w przyszłym roku większe dofinansowanie ze środków budżetowych. Obecna ulga w wysokości 25 mln zł zostanie podwojona do 50 mln zł.

Fot. Kuba Batorowicz

Opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej stanowią aż jedną trzecią wszystkich kosztów ponoszonych przez przewoźników. Tak wysokie stawki negatywnie odbijają się na działalności przewoźników, którym trudno konkurować z innymi środkami transportu.

- Tylko wprowadzenie stabilnej ulgi, ukształtowanej na odpowiednim poziomie, przełoży się na wzrost przewozów - przekonuje Radosław Pacewicz, dyrektor Departamentu Regulacji Rynku Kolejowego UTK.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają 25-procentową ulgę w stawkach dla pociągów realizujących przewozy intermodalne pod warunkiem, że są to zwarte składy całopociągowe. Dopuszcza się nawet, że nie wszystkie wagony są ładowne, ale wykluczone jest, aby cały pociąg składał się z wagonów próżnych. PLK nie udziela ulgi w przypadku, gdy w składzie pociągu znajduje się co najmniej jeden wagon nieprzystosowany do przewozu jednostek intermodalnych.

- Od nowego rozkładu jazdy 2013/2014, obecnie obowiązująca ulga w wysokości 25 proc. zostanie utrzymana i rozszerzona na wszystkie jednostki intermodalne - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych. Oznacza to, że cały skład całopociągowy będzie mógł skorzystać z ulgi niezależnie od tego ile jest wagonów ładownych a ile nie.

Urząd Transportu Kolejowego w „Raporcie o barierach w rozwoju rynku przewozów intermodalnych” wykazał prostą zależność między wysokością stawek dostępu kształtowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, wielkością wykonanej pracy eksploatacyjnej przez przewoźników oraz kosztami zewnętrznymi. Należy zaznaczyć, że koszty zewnętrzne wiążą się z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego, wypadkami, emisją hałasu oraz zajętością terenu.

Według wyliczeń UTK wprowadzenie nowych zasad przyznawania ulgi w wysokości 25 proc. spowoduje, że od 2014 r. przewozy będą  rosnąć o 8 proc. w skali roku. Natomiast różnica między kwotą dofinansowania ulgi dla przewozów intermodalnych a zyskiem w postaci redukcji kosztów zewnętrznych w latach 2014-2017 wyniesie 28,18 mln zł.

Wysokość  tej kwoty została obliczona w oparciu o dane zawarte w raporcie pt. „External Costs of Transport in Europe (Update Study for 2008)” przygotowanym w 2011 r. na zlecenie Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). Z opracowania wynika, że każde przewiezienie 30. kontenerów o wadze ok. 30 ton transportem kolejowym zamiast drogowym powoduje ograniczenie kosztów zewnętrznych o 30 tys. (zysk ok. 1 tys. zł na każdym kontenerze).

Przypominamy, że już za miesiąc, 18 kwietnia w Gdańsku odbędzie się największe polskie intermodalne wydarzenie tego roku - Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2013. Udział w Forum potwierdzili już m.in.: wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel.

Udział w Forum FRACHT 2013 jest bezpłatny. Więcej informacji na temat konferencji znajduje się na stronie www.fracht.pl.