Czy da się przewieźć mleko w kontenerze?

Czy da się przewieźć mleko w kontenerze?

20 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kontenery zostały wymyślone prawie 100 lat temu, ale nowoczesny transport kontenerowy zaczął się w połowie lat 50- tych ubiegłego wieku. Dziś są standardowym "pudełkiem", przystosowanym do przewożenia mnóstwa produktów różnego rodzaju.

Fot. Mikołaj Manowski

Transport kontenerowy rośnie w siłę. W przyszłym roku ma otrzymać większe dofinansowanie ze środków budżetowych. Ulgi te pozwolą na szybszy rozwój tego rodzaju transportu. Ale dlaczego jest on tak hojnie popularyzowany?

Kontenery zostały stworzone z myślą o udrożnieniu wąskich gardeł transportu międzynarodowego, czyli punktów przeładunkowych. W ten sposób uzyskano "paczkę" łatwą do przeładunku ze statku na pociąg, bądź ciężarówkę. Zestandaryzowanie ich rozmiarów oraz odpowiednia konstrukcja wpłynęły także na zwiększenie możliwości ich transportu – kontenerowce mogą pomieścić znacznie większą liczbę kontenerów ustawiając je jeden na drugim.

Jaki ładunek można schować w kontenerze? Okazuje się, że każdy.

- W kontenerach można przewozić naprawdę wszystko – mówi Monika Konsor-Fąferek, rzeczniczka PCC Intermodal. – Również mleko. Są kontenery do przewożenia towarów spożywczych, są kontenery-cysterny, kontenery do przewozu materiałów wymagających chłodzenia, podgrzewania oraz do przewozów materiałów niebezpiecznych – wylicza.

W kontenerach coraz częściej przewozi się węgiel i, jak się okazuje, jest to bardzo korzystne dla tego surowca. Kontenery zapewniają bezpieczeństwo podczas jego transportu. Ponadto nie jest przesypywany podczas transportu, dzięki czemu nie ulega on rozdrobnieniu i nie traci przez to swych właściwości.

Obecnie w użyciu znajduje się bardzo dużo rodzajów kontenerów, a prawie każdy z nich ma jeszcze swoje odmiany i warianty. Różnice polegają nie tylko na tym, co jest przewożone (towary w paczkach, produkty sypkie czy płyny), ale też na tym, w jaki sposób dany ładunek jest do niego ładowany. Są też kontenery, ładowane od góry, z możliwością ładowania z boku. Istnieje nawet kontener z wmontowanym we wnętrzu workiem.

Istotą transportu kontenerowego jest zestandaryzowany rozmiar. Dlatego też wszystkie odmiany tych "pojemników" mają w miarę jednakową budowę zewnętrzną i podobne wymiary. Największy rozstrzał dotyczy długości. Najczęściej spotykana wynosi 20 stóp (5 919 mm), ale stosuje się też kontenery 30 - stopowe (89100 mm), 40 - stopowe (12100 mm) i 45 - stopowe (13 556 mm). Wysokość i szerokość kontenera mieszczą się w granicach ok. 2,6 m. Maksymalna ładowność to ok. 28 ton.

Przypominamy, że 18 kwietnia w Gdańsku odbędzie się największe polskie intermodalne wydarzenie tego roku - Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2013. Udział w Forum potwierdzili już m.in.: wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel.

Udział w Forum FRACHT 2013 jest bezpłatny. Więcej informacji na temat konferencji znajduje się na stronie www.fracht.pl.