Nowy przetarg SKM Trójmiasto na 21 EZT-ów?

Nowy przetarg SKM Trójmiasto na 21 EZT-ów?

22 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jak powiedział „Kurierowi Kolejowemu” Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście spółka przygotowuje się do ogłoszenia nowego przetargu na modernizację 21 EZT-ów. Pośpiech jest spowodowany groźbą utraty unijnego dofinansowania, która zawisła nad SKM z powodu wniosku o upadłość jednego z obecnych wykonawców, TS Opole.

Fot. Kuba Batorowicz

Tabor Szynowy Opole miał w konsorcjum z czeską Skodą zmodernizować przewoźnikowi za 129 mln zł 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze wyremontowane pojazdy miały trafić do Trójmiasta w styczniu, a cały tabor miał być zmodernizowany do 10 lipca 2013 r. Tymczasem pod koniec lutego opolska spółka złożyła wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układu. Mimo to wykonawcy nie chcą rezygnować z kontraktu na przebudowę pojazdów EN57.

Skoda Polska podjęła już działania, aby tego kontraktu ostatecznie nie stracić. Na wniosek firmy w przyszłym tygodniu ma się odbyć spotkanie z SKM. - Mam nadzieję, że zostaniemy poinformowani jak nasi wykonawcy widzą dalsze losy wspólnej umowy. Z niecierpliwością czekam na to co powiedzą – oznajmia Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.

Spółka jest skłonna przystać na różne opcje, aby zminimalizować doznane szkody. Obecnie projekt praktycznie nie jest realizowany. Przedstawiciele SKM wizytowali w zeszłym tygodniu Tabor Szynowy Opole i stwierdzili, że prace nie mają takiego rozmachu i tempa, jakie miały jeszcze miesiąc temu.

Aby nie czekać na rozwój wypadków z założonymi rękami SKM przygotowuje się do ogłoszenia nowego przetargu. Został już opracowany projekt Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, który uwzględnia wprowadzone w marcu zmiany w prawie o zamówieniach publicznych. Nowy SIWZ trafił już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które musi ją zweryfikować, gdyż modernizacja EZT-ów jest dofinansowana z UE. Spółka szacuje, że zatwierdzenie dokumentacji potrwa dwudzieścia kilku dni. Na ewentualne rozwiązanie umowy z TS Opole i Skodą Polska musi się jeszcze zgodzić Bank Gospodarstwa Krajowego, który jest emitentem obligacji spółki.

Przetarg mógłby być ogłoszony w ciągu dwóch miesięcy. SKM chciałaby wyłonić wykonawcę niedługo po wyborze firmy, która będzie odpowiedzialna za wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście. Otwarcie kopert w tym postępowaniu nastąpi 9 kwietnia.

Zgodnie z harmonogramem modernizacja 21 EZT-ów powinna zakończyć się do końca grudnia 2014 r. Przekroczenie tego terminu grozi utratą środków unijnych, które stanowią ponad połowę wartości projektu.